Two Point Hospital
Two Point Hospital
Een business simulatiegame die werd ontwikkeld door Two Point Studios, met onder meer enkele ex-ontwikkelaars van Bullfrog en Lionhead in het team, dus dat belooft. Two Point Hospital kan je bekijken als spirituele opvolger van het populaire Theme Hospital uit de jaren negentig. We kunnen dus maar hopen dat deze game net zo ziekelijk goed is.
De look en feel van de game doen niet zo erg verrassend denken aan Theme Hospital. Elk level krijg je een ziekenhuis om uit te bouwen en daarvoor krijg je heel wat zaken ter beschikking. Hoe meer vooruitgang je maakt, hoe meer mogelijkheden tevoorschijn komen en hoe groter je prachtige etablissement zal worden. Vergaar zoveel mogelijk prestige en behaal een handjevol primaire doelstellingen in elk level, om zo tot drie sterren te verdienen. Nieuwere levels worden vrijgespeeld zodra je een bepaald aantal sterren binnenhaalt op eerdere levels.
Je zal allerlei gekke ziektes moeten onderzoeken en behandelen. Ziektebeelden zoals turtle head (hoofd zit in je lichaam), light headed (hoofd is een gloeilamp), jest infection (als in ‘jester’ ofte clowns) en nog veel meer. Gelukkig is er voor alles een behandeling mogelijk, tenzij je er de ruimte of het personeel niet voor hebt. Of de behandeling slaagt, hangt af van de kwaliteit van je ziekenhuis en personeel. Gelukkig kan je na enkele levels een trainingscentrum opzetten om je personeel te trainen en de kwaliteit van je ziekenhuis heb je ook zelf in de hand. Hoe netter, grootser en meer in je ziekenhuis, hoe meer prestige je ziekenhuis geniet en zo rijf je op het einde van een jaar hopelijk enkele awards binnen.
De eerste levels geven je een mooie kennismaking met de game. Je hebt voldoende tijd om te micromanagen en alles gaat de goede kant op. Na enkele levels ging er echter al snel vanalles mis. Toiletten geraakten verstopt, automaten gingen stuk, er lag overal vuilnis, of plassen kots en niemand was blij. Er waren klachten van honger, dorst en verveling. Als klap op de vuurpijl zaten we met wanbetalers. Dan kwam ook het personeel nog dreigen met ontslag en voor we het wisten stonden onze cijfers in het rood. Ook een lening kon het tij niet keren. Het kan dus erg snel foutgaan.
Vanaf dan zijn we de pauzeknop meer gaan gebruiken, hebben we beter afgewacht wat de échte noden waren van het clienteel en zijn we gaan investeren in beter personeel, trainingen en promoties. Minder zitbanken, meer folders, meer arcadekasten, meer vuilnisbakken, meer drinken en meer eten. Dan komt de game plots met een level waarin je verwarmingen moet plaatsen en moet voorkomen dat mensen het niet te koud hebben, maar ook niet te warm. Soit, om maar te zeggen dat de game de mogelijkheden alsmaar uitbreidt en er zo erg goed in slaagt om je de nodige uitdagingen, maar ook oplossingen, aan te bieden.
De controls voor het bouwen van kamers en het decoreren van het ziekenhuis gaan vlot. Je krijgt te zien wat de minimale grootte moet zijn en de noodzakelijke items voor in de kamer worden automatisch in volgorde toegewezen aan je cursor. Zo heb je meteen alles bij de hand. Al kan je even goed eerst andere optionele zaken zetten, moest je dat handiger vinden, de must haves worden dan aangeduid voor later. Een kamer afwerken gebeurt pas bij het voldoen aan de must have items.
In het begin staken we tijd in het mooi maken van elke kamer. Je weet wel, een plant in de hoek, verschillende posters op dezelfde afstand van elkaar. Bureautje hier, koffiezet daar. Maar op de duur stamp je er gewoonweg kamers uit met voldoende kwaliteit, als in: alles is aanwezig en er is zo weinig mogelijk werk en onderhoud aan. Dat is dan zes keer dezelfde poster, al dan niet achter een kast want wat maakt het uit, en geen plant, want die sterft toch. Wie wel houdt van iets mooi maken, zal na een tijdje hunkeren naar een soort van copy/paste systeem. Zeker als je weet dat het niet zo bizar is om in één ziekenhuis soms wel tien dezelfde soort kamer uit de pc-muis te pompen omdat er nu eenmaal grote vraag naar is.
De game geeft je de mogelijkheid om allerlei charts en getallen te zien om zo bijvoorbeeld te kijken hoe het zit met de bezoekersaantallen, de reputatie, hoeveel patiënten werden behandeld, waarvan al dan niet succesvol enzoverder. Ook financieel kan je heel wat informatie bekijken, zoals de maandelijkse kosten, de waarde van het ziekenhuis of eventuele leningen. Je personeel krijg je in een duidelijk overzicht te zien, met welke sterktes ze hebben, hoeveel hun loon bedraagt en of ze er genoegen met nemen. Two Point Hospital brengt dus een heleboel interessante informatie voor wie zich echt wil verdiepen in het reilen en zeilen van zijn of haar ziekenhuis. Al die cijfertjes kunnen gemanipuleerd worden door allerlei acties te nemen, waarvan enkele in het menu. Zo kan je je personeel een hoger loon geven, de regels omtrent pauzes aanpassen en nog zoveel meer. Two Point Hospital slaagt er in voldoende diepte te brengen om de simulator boeiend te houden.
De speelvreugde zit zeker ook in de leuke en komische stijl van de game. Het is best grappig om eens in te zoomen op enkele ziektebeelden en behandelingen. De muziek is aangenaam en met hetgeen over de intercom wordt gezegd moesten we meermaals grinnikken. Het is dan misschien goedkope humor, maar het geeft toch dat tikkeltje extra sfeer.
Update: Intussen is er een beta patch vrijgekomen dat het copy/pasten van kamers mogelijk maakt.
- ludiek
- erg uitgebreid
- vlotte controls
- geen soort van copy/paste systeem voor kamers