Devil's Third
Devil's Third
Er zijn een aantal games die stilaan legendarisch worden omwille van de lange ontwikkelperiode en de vele problemen onderweg. Devil’s Third hoort daar ook zeker bij, want het spel begon diens leven onder de vleugel van (het ondertussen ter ziele gegane) THQ. Itagaki, gekend van zijn werk aan Dead or Alive, heeft het heft in handen, maar heeft al heel wat wijzigingen moeten accepteren. Vorig jaar Nintendo maakte bekend dat het Devil's Third zou publiceren en intussen is de game ook daadwerkelijk verschenen. Kan Itagaki en zijn team bij Valhalla Game Studios de vele beloftes na zeven jaar waarmaken?
Met Devil's Third wilde Itagaki een shooter maken zoals we nog nooit gezien hebben. Met inspiratie uit Halo, Call of Duty, Battlefield en Gears of War zou je haast denken dat de beste man daadwerkelijk iets fantastisch zou creëren. Helaas blijkt dit allesbehalve het geval te zijn en dat uit zich al meteen in een ondermaatse singleplayer waar we eigenlijk zo goed als geen enkel positief punt over kwijt kunnen.
Het verhaal focust op Ivan, een kale ex-crimineel vol tatoeages die vrijgelaten wordt en zijn oude bende metgezellen moet elimineren. Zij zijn er namelijk in geslaagd om alle satelieten in de wereld uit te schakelen, met alle gevolgen vandien. Dat is op zich al een erg klassieke bedoening, maar de ontwikkelaar geef je tijdens het verhaal vrij weinig achtergrond over bepaalde gebeurtenissen en ook krijgen de personages heel weinig tijd om zich verder te ontwikkelen. Dat zorgt er natuurlijk voor dat je de interesse in het vijf à zes uur durende verhaal al snel kwijtraakt.
Qua gameplay zou Devil's Third vrij uniek moeten zijn, daar het melee-combat combineert met het nodige schietwerk. De melee-combat heeft natuurlijk veel weg van hetgeen we vroeger in Ninja Gaiden konden ervaren, maar jammer genoeg is het gebruik ervan vaak totaal overbodig. Je bent zo goed als altijd beter af met een van de vele geweren om de vijand neer te schieten en zelden is het gebruik van een melee wapen de betere optie. Het feit dat de AI de soldaten soms als een kip zonder kop laat rondlopen, zorgt ook voor een gebrek aan enige uitdaging en tactisch werk. De gehele singleplayer, inclusief gameplay, voelt gewoon zo ontzettend gedateerd en ouderwets aan, dat velen uit nostalgie allicht terug denken aan het late PS2- of vroege Xbox360-tijdperk.
Op grafisch vlak weet Devil's Third ook allesbehalve te imponeren. Het spel ziet er vrij oubollig uit en kent tal van vrij generiek uitziende omgevingen. Toch vallen er hier en daar wat mooiere plaatsen in de singleplayer te bespeuren, maar die zullen eerder de uitzondering op de regel zijn. Veel erger is het feit dat er ook nog steeds een heel aantal technische problemen in het spel zitten, met occasionele framedrops, stutter en zelfs screen tearing als gevolg. Van een game die er al vrij matig uitziet mag je toch op zijn minst verwachten dat dergelijke problemen niet voorkomen, maar helaas. Op vlak van audio hebben we niet meteen een reden tot klagen, al viel de muziek niet erg op tijdens onze speelsessies en deden de stemmen gewoon hun werk.
Een groot onderdeel van Devil's Third is de multiplayer. Deze bevat ettelijke modi die je kan spelen nadat je zelf een personage aangemaakt hebt. Sommige modi zoals Deathmatch spreken natuurlijk voor zichzelf en daar hoeft ook geen uitleg bij. Andere modi zoals Carnival en Gladiator zijn dan wel weer wat unieker en bevatten de nodige originaliteit. In Carnival is het namelijk de bedoeling om zo veel mogelijk fruit te verzamelen en in de mixer te gooien om een zo hoog mogelijke score te behalen. Gladiator doet zijn naam dan op zijn beurt alle eer aan, want er zal slechts één wapen in het slagveld verstopt zitten. Voorts zijn er nog tal van andere modi zoals Siege, waarin je als 'clan' samen een fort kan uitbouwen en moet strijden tegen andere clans.
Allemaal leuk en wel dus, maar toch zijn er enkele belangrijke pijnpunten en problemen in de multiplayer. Het aantal actieve spelers ligt aan de lage kant en dat zorgt natuurlijk dat niet alle modi druk bevolkt zijn. Een goede online community is vrij belangrijk voor een spel als Devil's Third en deze ontbreekt momenteel volledig. Bovendien zorgt het lage spelersaantal er ook voor dat matchmaking niet altijd even goed en eerlijk is, waardoor je soms als beginner tegen wel erg sterke spelers moet strijden en de balans vaak volledig zoek is. Hoewel er dus heel wat originele en goede ideeën in de multiplayer zitten, zal het oude design in combinatie met de 'onbestaande' community ervoor zorgen dat het hele gebeuren vrij vlug uitsterft.
- Enkele leuke multiplayer modi en ideeën
- Slechte singleplayer
- Ondermaatse AI en balansproblemen
- Voelt te ouderwets aan
- Doodgeboren multiplayer?