Risk
Back to basics met Risk van Ubisoft
Gespeeld op PlayStation 4
Sinds het afsluiten van een strategisch partnerschap met Hasbro is Ubisoft begonnen met enkele boardgameklassiekers naar consoles te pompen. Monopoly kwam al eerder aan de buurt en nu is ook dat andere monument, Risk, aan de beurt. De connectie met Hasbro garandeert een herkenbare ervaring voor wie het boardgame al speelde, maar is dat wel voldoende voor een leuke spelervaring?
Het antwoord op die vraag is niet zo rechtlijnig, maar in eerste instantie wel eerder positief. De game is precies wat je ervan zou verwachten, met een herkenbaar spelbord en opdrachten en ook een heel herkenbare grafische stijl. Risk weet op geen enkel moment te verrassen, maar doet wat het moet. De digitale versie van de game werkt precies zoals het bordspel, wat zowel een sterkte als een zwakte blijkt te zijn.
De basis van Risk is wellicht gekend. Je krijgt een wereldkaart voor de neus geduwd waar elke speler om beurt zijn soldaten over verdeelt. Vervolgens ga je elkaar om beurt aanvallen om meer en vooral strategisch gelegen territorium te veroveren. Het doel van het spel is uiteindelijk om de wereld te domineren en al je tegenstanders om het hoekje te helpen. De digitale game heeft net zoals het bordspel ook enkele varianten op deze standaardgameplay aan boord, met bijvoorbeeld een unieke geheime opdracht voor elke speler die de garantie op winst betekent.
De presentatie van de game is strak, maar neemt zichzelf een tikje te serieus. Elke move wordt becommentarieerd door een robotachtige vrouwelijke officier die nogal snel in herhaling valt. Er is maar één achtergrondthema, dat een futuristische sfeer uitademt met koude blauwtinten en blitse fonts. Ook op dit vlak werkt alles wel, maar het feit dat er geen andere auditieve of visuele opties zijn is op zijn minst een gemiste kans. In ons achterhoofd zit nog Risk: Factions, de laatste digitale versie van de legendarische game die EA op de vorige generatie consoles bracht.
Risk: Factions was een enorm gevarieerde en kleurrijke bedoening, met verschillende wereldkaarten die elk hun eigen dynamiek en spelsnelheid met zich meebrachten. Je kon het opnemen tegen onder andere zombies, katten en yetis in plaats van tegen fletse generieke generaals, maar had tegelijkertijd de keus om alle kolder achterwege te laten en een meer serieus ogend potje te bikkelen. Al het lekkers wat Risk: Factions te bieden had veegt deze strakke en weinig risicovolle interpretatie van Ubisoft van tafel, wat maakt dat deze Risk qua presentatie en variatie voor ons aanvoelt als een getrimde versie van Risk: Factions.
Naast de singleplayer is er ook een online multiplayer voorzien die je overlaat aan de grillen van wie je dan ook treft. Deels door het speldesign dat eigen is aan Risk, maar ook deels aan de presentatie van deze digitale versie, is de online spelervaring zelden prettig. Zoals je wellicht kunt denken zit de online omgeving van dit spel vergeven met ragequitters die het spel verlaten wanneer de situatie uitzichtloos wordt. Een tweede groep van spelers die op onze zenuwen werkten waren mensen die schijnbaar minutenlang moesten nadenken over hun volgende move. Jammer genoeg laat het spel dat gewoon toe, waardoor online games vaak ellendig lang duren.
Dat is tenminste zo wanneer de connectie met je tegenspelers het niet begeeft. Los van ragequitters en slowpokes zagen we bij zowat elk online spel minstens één van onze tegenstanders ongewild uitvallen door een verbroken verbinding. Op zich is dat geen probleem wanneer je met vreemden speelt, want een AI neemt het in zo'n geval naadloos over van de verdwenen speler. Als je graag partijtjes uitvecht met vrienden wordt het al wat vervelender, want eens verbroken kan een connectie niet meer hersteld worden. Wie dus overweegt om deze game te kopen om met vrienden te spelen denkt dus beter twee keer na.
Op auditief vlak hadden we het al over de vervelende (en niet-uitschakelbare) voiceover die haar zegje moet doen over elk wapenfeit en ook op visueel niveau laat Risk wel wat steken vallen. Sommige animaties hebben serieus last van framedrops, ondanks het feit dat je niet zou denken dat je nog bijna nagelnieuwe next-gen console het moeilijk zou hebben met het eerder beperkte grafische geweld dat Risk op je scherm tovert. Wanneer je de ondertiteling van de voiceovers aanzet zie je ook regelmatig zinnen op je scherm verschijnen die niet op zijn plaats zijn en niet worden uitgesproken. Bizar.
- Trouw aan het boardgame
- Geen variatie in omgevingen of tegenstanders
- Voiceover valt snel in herhaling
- Online spelervaring is zelden aangenaam