Might & Magic Heroes Online
Might & Magic Heroes Online
Ubisoft wil meer mensen kennis laten maken met de strategy-aftakking van Might & Magic - Heroes of Might & Magic genaamd - en poogt dit te doen met de gratis browsergame Might & Magic Heroes Online.
Might or Magic?
Bij het starten van de game heb je het kiezen tussen twee facties: Haven en Necropolis. Haven is hier de vredelievende factie die het heilige licht van Elrath, de Draak der Licht, wil verspreiden, terwijl Necropolis zijn dagen vult met andere gezellige praktijken zoals het bestuderen van doodsmagie en het laten opstaan van de doden uit hun graf. Voorlopig zijn er slechts twee speelbare facties, maar ontwikkelaar Blue Byte is van plan om in de toekomst nieuwe facties toe te voegen. Elke factie onderscheidt zich met zijn eigen unieke troepen en vaardigheden.
De volgende stap is het aanmaken van een held door te kiezen tussen ‘Might’ en ‘Magic’. Met deze held zal je al galopperend ronddwalen in de feeërieke wereld van Ashan, maar deze held is ook verantwoordelijk voor alle troepen die hij onder zijn vleugels heeft. Tijdens het spelen is het namelijk de bedoeling om een imposante stad neer te zetten. In deze stad kan je dan bijvoorbeeld een stadhuis neerplanten om belastingen (goud) te innen, maar via diezelfde stad kan je ook nieuwe troepen rekruteren.
In de interface merk je 6 sloten voor je troepen, waarvan er standaard 3 te gebruiken zijn. De overige 3 sloten speel je vrij wanneer je een bepaald level bereikt. Het is aan jou om deze sloten op te vullen met een slim uitgebalanceerd leger. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de eerste twee sloten te vullen met boogschieters en het derde met schildwachten. Elk slot is echter gelimiteerd tot een bepaald aantal leden. Als slot 1 bijvoorbeeld maximaal 60 leden kan tellen en je kiest ervoor om het te vullen met 100 leden, zullen de overige 40 leden dienst doen als reserve. Wanneer er dan leden van je troepen al strijdend het loodje leggen, zullen de reserves hun plaats innemen. Naarmate de game (en daarmee ook je level) vordert zal je niet enkel meer sloten vrijspelen, maar ook het maximum aantal leden in een slot opvoeren. Verder valt er ook in beperkte mate loot te verzamelen voor je held. Niet alleen handig om de statistieken van je troepen op te krikken, maar ook die van je held zelf.
Het rekruteren van troepen via je stad kost niet alleen geld, maar ook tijd. Houd er rekening mee dat je tijdig nieuwe troepen rekruteert, want het kan een paar uur duren vooraleer er een nieuwe lading voor je klaarstaat. Wel is het mogelijk om met heldenzegels je troepen direct op te eisen, zonder dat je uren hoeft te wachten. Deze handige heldenzegels kan je bemachtigen door ze te verdienen via quests of door ze aan te schaffen via microtransacties.
Strategisch bloedvergieten
Bij gevechten transformeert de overworld naar een rasterlay-out. Je held staat op een veilige afstand van het gevecht en kan niet aangevallen worden (en logischerwijze ook niet sterven). Tijdens elke ronde van het turn-based gevecht kunnen je held en elke troepeenheid (elk slot dus) een paar stappen zetten en een slag uitdelen. Door technieken slim te combineren kan je je slag extra hard laten aankomen. Zo komt een slag 50% harder aan wanneer je een vijand laf in de rug aanvalt. Je held kan zelf ook een slag uitdelen, maar wanneer het je wat te heet onder de voeten wordt kan je ook een beroep doen op een vaardigheid (die je vrijspeelt door te levelen) om je troepen wat strategisch voordeel te verlenen. Denk maar aan een vaardigheid waarmee je troepen extra veel stappen kunnen zetten gedurende één beurt, of een vaardigheid waarmee je een van je eenheden een extra beurt kan geven. Daarnaast is het ook mogelijk om scrolls aan te schaffen waarmee je bijvoorbeeld je troepen kan genezen, maar dan komen we gevaarlijk dicht in de buurt van het o zo gevreesde ‘pay-to-win’-fenomeen.
Vooraleer je het gevecht effectief start, heb je – opnieuw in ruil voor wat heldenzegels - ook steeds de mogelijkheid om in je vijand zijn kaarten te kijken. Zo kan je even spieken naar de opstellingen van je tegenstander om zodoende te bepalen of je het gevecht aangaat of daar toch nog even mee wacht.
Een grote troef van Might & Magic Heroes Online is de fonkelnieuwe toevoeging van co-op bij gevechten. Dankzij deze feature kan je de hulp inroepen van een vriend wanneer je een vervaarlijke baas moet aftroeven.
Het feeërieke Ashan
De wereld van Ashan verkennen doe je niet alleen, je zit telkens opgezadeld met/op je paard en brengt galopperend heel wat tijd door tussen de mythische wezens, winkels, shrines… die er zich herbergen. Een straf is dat niet, want grafisch is de game om de vingers bij af te likken. Tijdens het rondreizen tref je borden aan waarop dagelijks nieuwe quests te vinden zijn. Zo zal je je niet vervelen eens je de campaign achter de kiezen hebt. Een andere manier om je te amuseren is via PvP. Deze speelmode laat je het opnemen tegen een andere speler. Toch is Might & Magic Heroes Online niet een game om dagelijks uren aan te spenderen. Daarvoor laat de game je te veel wachten op noodzakelijke elementen zoals troepen en goud, wat natuurlijk enigszins bewust gedaan wordt om je te verleiden tot microtransacties.
Wanneer reizen met een paard niet snel genoeg voor je gaat, kan je nog steeds beroep doen op portalen die in Ashan neergeplant werden. Op die manier kan je sneller reizen tussen de verschillende provincies binnen Ashan. Dankzij een handige knop op je mini-kaart is het ook steeds mogelijk om te teleporteren naar je eigen stad, waar je ook bent.
- Co-op in gevechten
- Hallucinante graphics voor een browsergame
- Vechtsysteem
- Pay to win-elementen duidelijk aanwezig
- Servers soms nog wat instabiel
- Loot is beperkt