Hyrule Warriors
Hyrule Warriors
Nintendo is de laatste tijd goed bezig om ontwikkelaars buiten hun bedrijf aan te sporen om hen te helpen een frisse wind door populaire reeksen als Zelda, Fire Emblem, Smash. Bros en Pokemon te laten waaien. Vele van deze games moeten zich nog bewijzen en Tecmo Koei is zowat de eerste die aan slag mag om te tonen wat ze in hun mars hebben als ze het Zelda-universum onder handen nemen in Hyrule Warriors.
Hyrule Warriors is geen traditionele Legend of Zelda-game, misschien ook meteen de reden waarom de naam ‘Zelda’ niet in de titel vermeld is. Deze game is nog het beste te vergelijken met een Dynasty Warriors-titel, overgoten met een Hyrule-sausje. Dit wil dus zeggen dat je wel degelijk tegen honderden vijanden in een missie zult vechten en kampen zal moeten veroveren om je eigen troepen uit te bouwen, maar dit wil ook zeggen dat je een heel rooster aan speelbare personages uit het Zelda-universum voorgeschoteld krijgt en dit is toch wel de eerste keer dat we deze kans krijgen.
De voornaamste mode waarin je het spel zal spelen heet ‘Legend Mode’. Hierin speel je een verhaal dat je aan de hand van afbeeldingen uitgelegd wordt alvorens je in één van de vele mappen aan de slag gaat met een van de speelbare karakters. De regio’s hebben allemaal met verschillende games uit Zelda te maken zoals Skyward Sword, Twilight Princess en Ocarina of Time. Gebieden als Skyloft en Hyrule Field komen aan bod, maar ook de gebieden van de Gorons, Death Mountain of Lake Hylia van de Zora’s. Het kleurenpalet van deze gebieden is dus groot genoeg om iedereen wel een favorietje op te leveren, iets wat je ook kan zeggen voor de personages.
Natuurlijk begin je als vanouds met Link aan je eerste missie, maar al vanaf de tweede missie heb je altijd wel de keuze om als iemand anders te spelen zoals Princes Zelda, Impa, Midna en nog vele anderen. In totaal heb je zo 14 personages en hier zitten zelfs duistere personages zoals Ganondorf bij. Ieder personage heeft zijn eigen vechtstijl, waarbij de ene meer focust op magie, de andere aan de slag gaat met een zwaard, harp of hamer. Aanvallen zijn niet echt al te moeilijk. Met twee knoppen kan je combinatie-aanvallen uitvoeren met uiteindelijk een superaanval als ultieme aanval. Ook drankjes kunnen je een tijdelijke boost opleveren.
Aangezien de mappen opgemaakt zijn alsof ze uit Dynasty Warriors komen mag je verscheidene kampen en soms een tempel of open gebied verwachten. De missies gaan er meestal van uit dat je de kampen van de tegenstander overneemt of een speciale vijand vindt en afmaakt. Af en toe moet je wel naar een tempel van de Eternal Fairies die we kennen uit de Zelda games, alvorens je een eindbaas tegenover je krijgt waarvoor je toch wel alles uit de kast moet halen. Handig hierbij is dat de Z-targetting uit de Zelda games ook aanwezig is waardoor je personage focust op één vijand en zich rond hem of haar navigeert. Mensen die er niet tegen kunnen vaak hetzelfde te doen zullen dit toch wel een minpunt vinden, maar de sfeer, de voor de Wii U goede graphics en verschillende vechtstijlen zullen je toch laten verder spelen.
Als je het even beu bent om een traditionele Warriors-achtige game te spelen kun je ook eens de ‘Adventure Mode’ proberen. In deze mode krijg je een pixelmap geïnspireerd door de eerste Legend of Zelda voorgeschoteld en moet je vakje per vakje vrijspelen. Dit doe je door kleine delen van een map uit de Legend mode te spelen en de opdrachten te vervullen die voor je klaarstaan. Versla x aantal bazen na elkaar, verzamel zoveel mogelijk rupees, haal binnen de tijd een aantal combo’s. Allerlei taken worden van je verlangd en hoe verder je komt, hoe moeilijker alles wordt. Als het lukt, zllen je personages beter worden en speel je ook andere personages vrij of zelfs speciale items die je sterker maken. Met andere woorden, er zitten een paar kleine RPG-elementen in deze game verscholen.
De items die je verdient kun je in de shop genaamd ‘Bazaar’ omvormen tot upgrades voor de wapens die je in de game oppikt. Daarnaast kun je ook de items en het geld van de rupees omzetten in een talentensysteem dat nieuwe aanvallen unlockt of je verdediging tegen verschillende elementen verhoogt. Als je ziet dat een aantal karakters nog wat laag zitten qua level, kun je ook je geld gebruiken om hen zo eenvoudig te doen levelen zodat ze meer leven en aanvalskracht hebben. Zo kan je pas vrijgespeelde personages dus even snel upgraden.
Dat dit een game is voor de fans zou je wel kunnen denken aan al die karakters en bekende locaties, maar mensen die deze game oppikken moeten wel er aan denken dat deze Warriors voor sommigen eentonig zal overkomen. Er wordt vaak hetzelfde gevraagd en er moeten toch wel 100.000 vijanden verschalkt worden om een maximum level te halen. De muziek en het grafische zijn dan weer van schitterende kwaliteit met vele gekende Zelda-deuntjes. Hier en daar is er zelfs een nieuw muziekje te bespeuren of een remix van een oude klassieker. Ook het beeld komt erg goed over om langdurig mee bezig te zijn en je zou kunnen zeggen dat dit richting de cel shaded stijl van de Skyward Sword engine is.
Nintendo belooft alvast extra’s aan de game toe te voegen, iets wat men ondertussen ook al gedaan heeft. Er was reeds een Free mode waarin je alles kan herspelen, met eender welk personage (zonder stukken verhaal te moeten doorspartelen). Ook is er een Challenge Mode die eigenlijk de Adventure Mode met extra pit moet zijn. Wil je zo alles spelen dat er te doen valt, zal Hyrule Warriors je wel enige tijd bezighouden. De gemiddelde speelduur van een Zelda-titel kan op deze manier in elk geval aanzienlijk verlengd worden. Tecmo Koei heeft met deze game dan ook een eerste leuke crossover-game afgewerkt.
- Speelstijlen en karakters
- Herkenbare locaties
- Graphics en muziek
- Repetitief