Disney Infinity
Geef je bloot aan de verzamelwoede met Disney Infinity
[gespeeld op PlayStation 3]
Succes blijft zelden onopgemerkt, zo ook in de gamesindustrie. Het hoeft dus niet te verbazen dat Activisions geldfabriekje dat Skylanders heet navolging krijgt. Het gaat deze keer wel niet om een goedkope Chinese knock-off, maar het is zowaar Disney dat ook een stuk van de koek wil gaan opeisen binnen de markt die videogames en speelgoedpoppetjes combineert. Het is bovendien opmerkelijk dat deze kopie tegelijkertijd één van de meest originele games in jaren uit de Disney Studios heeft gepompt: Disney Infinity.
Met Disney Infinity haal je dus net als Skylanders tegelijk een game en een verzameling poppetjes binnen en dat laat zich voelen in je geldbuidel. Voor het spel, inclusief drie figuurtjes die je op weg moeten zetten, tel je al wat meer neer dan voor een standaard game en ook het aanschaffen van extra poppetjes en zogenaamde playsets die extra werelden unlocken zal je een flinke duit kosten. Wanneer deze vaststelling je appetijt voor de game meteen danig zou doen slinken, zoek je beter verder naar wat anders om je centen aan te spenderen, want net als bij Skylanders is Disney Infinity gemaakt om je koopwoede naar meer figuurtjes aan te woekeren en zal de aankoop van enkel het basispakket alleen niet genoeg zijn om echt voldoening uit deze game te halen.
Wanneer je je over het prijskaartje heen kunt zetten en kunt accepteren dat deze game je wellicht meer dan 100 euro zal kosten heeft Disney Infinity behoorlijk wat te bieden. Net als bij Skylanders werkt de game op basis van een portaal dat met een USB-kabeltje verbonden wordt met je console. Op het portaal zijn drie ronde inkepingen voorzien waar je de figuren, playsets en power discs op kwijt kunt. Het plaatsen van een van de overigens degelijk gemaakte en best wel mooie poppetjes op het portaal is direct gelinkt aan het verschijnen van dat personage in de game en wanneer je een koter in de buurt hebt lopen zoals ondergetekende wordt die interactie tussen het speelgoedje en het TV-scherm nooit oud.
In de starterskit krijg je drie personages meegeleverd: Mr. Incredible, Jack Sparrow en Sully. De playsets geven je toegang tot bepaalde spelwerelden die gelinkt zijn aan de verkrijgbare personages. Het playset-beeldje dat in de starterskit zit combineert de werelden van de drie personages en geeft je dus toegang tot de levels uit The Incredibles, Pirates of the Carribean en Monsters Inc. Tenslotte kent het Disney Infinity-universum ook power discs. Deze worden verkocht in blister packs, waardoor je nooit weet wat je gaat krijgen. Deze power discs geven extra attributen aan je personages, zoals een verhoogd gezondheidsmetertje of krachtigere aanvallen.
Eens je een keuze gemaakt hebt uit het personage waarmee je aan de slag wil, zal je wellicht willen starten bij het ontdekken van diens playset. Het is immers zo dat je de verhaallevels van een playset enkel met personages die gekoppeld zijn aan die playsets zult kunnen spelen: reken er dus bijvoorbeeld niet op om piraatje te geaan spelen met Mr. Incredible of monsters te gaan bevechten met Jack Sparrow. Deze link heeft uiteraard een commerciële bedoeling om zowel playsets als personages te kunnen slijten, want een eerste obstakel om met twee in de coöperatieve modus te kunnen spelen in een playset is dat je minstens twee personages nodig hebt uit die playset. En voor een ‘Sidekicks’ of ‘Villains’ pack, dat personages uit dezelfde werelden als die uit de starterskit bevatten, tel je al gauw 25 euro neer. Hadden we al niet gezegd dat deze game je geld zou gaan kosten?
Beginnen deden we met wat achteraf de leukste playset in het starterspakket zou blijken, die van Pirates of the Carribean. Jack Sparrow en zijn medekornuiten zijn erg herkenbaar en zorgen zowel voor amusante platformgameplay als voor genietbare zeegevechten. Denk echter niet dat de combinatie van platformen en gevechten op zee altijd garant staat voor gameplay van het kaliber van een Assassin’s Creed, want alles is vrij basic om ook de allerjongsten toe te laten om hun eerste stappen in gameland te zetten. Bekeken vanuit de bril van een kind biedt Disney Infinity dan ook een mooie leeromgeving om wat basisplatformingtechnieken op te doen, maar voor doorwinterde gamers is de moeilijkheidsgraad een lachertje (al is dat natuurlijk niet geheel onverwacht).
Elke playset biedt een ietwat andere gameplay die passend is bij de personages en de setting van het bijhorende universum. De Metro City-playset van The Incredibles focust op platforming op hoge gebouwen en op mêlée-gevechten, terwijl de Monsters Inc.-levels dan weer overlopen van grappen en grollen. De nieuwigheid van deze playsets maakte bij ons echter vrij snel plaats voor sleur door een gebrek aan diepgang in de gameplay. Buiten de eerstgenoemde Pirates of the Carribean vonden we de verhalen die je doorploegt erg oppervlakkig met vaak erg repetitief aanvoelende missies. Toch zul je automatisch geneigd zijn om ze allemaal door te spelen dankzij de grootste aantrekkingspool van Disney Infinity, de Toy box.
De Toy box kun je eigenlijk zien als de gigantische leveleditor van Disney Infinity. Je kunt er naar believen je eigen Disney-werelden en –dromen realiseren en zelfs je eigen game maken met behulp van alle objecten die je ter beschikking hebt. Wanneer je de game voor het eerst opstart ben je gelimiteerd tot een beperkte lijst van vrij generieke items. Deze kun je echter aanvullen door doorheen de playsets te spelen. Sommige items voor de Toy box liggen gewoon voor het oprapen, andere zitten dan weer vast in kisten die enkel te openen zijn door bepaalde personages (kopen maar!) en nog andere krijg je door te levellen met je characters. Ervaringspunten vergaren levert je willekeurige unlocks op voor elk personage, maar het addertje onder het gras is hier dat er een level cap van 15 zit op elk figuurtje. Dat betekent dat je maximaal toegang hebt tot 45 random unlocks... tenzij je nieuwe beeldjes bijkoopt. Deze commerciële spitsvondigheden moeten de kassa natuurlijk voor lange tijd laten rinkelen, maar dat kun je Disney met een opzet dat net daar specifiek op gericht is moeilijk kwalijk nemen.
Eens je dus wat leuks hebt verzameld voor je Toy box kun je volledig los gaan in de level editor en doen waar je zin in hebt. Het systeem is tegelijk voldoende diepgaand en toch niet te ingewikkeld. Dankzij een vlotte tutorial ben je binnen een redelijk korte tijdspanne zelf in staat om mooie levels in elkaar te knutselen. Stellen dat je grootste beperking je eigen verbeelding (of was het nu je portefeuille?) is, is misschien een dooddoener, maar er zijn wellicht maar weinig gamegenres die je met Disney Infinity’s Toy box niet zult kunnen realiseren. Racetracks, arenagevechten, interactieve doolhoven of zelfs Angry Birds-achtige toestanden: wat je ook bedenkt zul je wellicht op vrij korte tijd in elkaar kunnen boksen (als je tenminste voldoende attributen kunt vrijspelen via de playsets). De Toy box is dus zonder meer het kloppende hart van Disney Infinity en wellicht de modus waarin je het meeste uren zult slijten, na het doorworstelen van de playsets om meer en meer speeltjes te unlocken.
Op grafisch vlak heeft Disney Infinity natuurlijk de herkenbaarheid van de personages en de omgevingen mee, waardoor de visuals meteen charmeren. Toch komen er al spelend hier en daar barsten in die façade, door vervelende grafische bugs en haperingen. Vooral wanneer je Toy box erg uitgebreid wordt, durft het al eens mis te lopen met personages die in de grond blijven steken, drops in de framerate of het spel dat simpelweg volledig bevriest.
Naast de drie starterkits proefden we ook al even van de Cars-playset en van de The Lone Ranger-playset. De eerste komt wat traag op gang, maar schiet echt volop uit de startblokken wanneer je met Lightning McQueen (of één van de andere personages uit de franchise) in een heus stuntpark terechtkomt. Vanaf dan wisselen de voorspelbare races af met stuntgameplay die wat doet denken aan de Tony Hawk-franchise (inclusief railgrinds). The Lone Ranger moet 2013 voor Disney vooral in de filmzalen goedmaken, maar de westernfilm krijgt dus ook een eigen playset in Disney Infinity. De grootste aantrekkingspool van deze playset moet wel de grote open westernwereld zijn. Stel je daarbij geen Red Dead Redemption-achtige dimensies voor, maar er is in Colby en wijde omgeving wel meer dan genoeg plaats om met je paard rond te tuffen en op jacht te gaan op boeven en ander gespuis. Om heel eerlijk te zijn vonden we beide playsets een leukere spelervaring bieden dan de drie die bijgeleverd zijn in het starterspakket en vonden we ook de te verdienen items voor de Toy box meer dan de moeite waard, waarmee Disney de aanschaf van extraatjes toch ook gameplaygewijs kan stimuleren.
- Veelzijdige en flexibele Toy box
- Degelijke en mooie figuurtjes
- Leuke spelervaring voor beginnende gamertjes
- Lage moeilijkheidsgraad, weinig uitdaging
- Sommige playsets zijn repetitief en oppervlakkig
- Grafische haperingen
- Vraagt een serieuze investering