Hands-on preview: Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Rallygames, ze bestaan in alle maten en gewichten. De ene game probeert het realistisch aan te pakken, terwijl je bij het andere spel mag doen en laten wat je wil. Bij ontwikkelaar Milestone willen ze met Sebastien Loeb Rally Evo de realistische kant op gaan. Wie dus nog eens het echt rallygevoel wil hebben, die moet begin 2016 zeker de winkelrekken in de gaten houden.
De ontwikkeling van Sebastien Loeb Rally Evo werd ongeveer 2,5 jaar geleden gestart en eigenlijk hoorde de game ergens in deze periode uit te komen, maar bij Milestone zijn ze nog niet tevreden met hun product en dus werd de game onlangs uitgesteld naar begin 2016. Dat geeft hen de mogelijkheid om verder te werken aan de meer dan 30 rally’s en rallycrossevenementen die in de game zitten.
Alles samen zorgen zijn voor een totaal van meer dan 300 kilometer aan tracks. De makers hebben ook hier het realisme niet uit het oog verloren, want deze tracks werden zo goed mogelijk nagemaakt, dus wie echt iets van rally kent, die zal een aantal punten zeker en vast herkennen. Elke stage is daarnaast speelbaar op verschillende momenten van de dag en bij verschillende soorten weer. Wil je dus eens ’s nachts rondrijden terwijl het sneeuwt, dan is dat mogelijk. Kijk wel uit voor de bomen, want het wordt zo net iets gladder op de baan.
Veel mensen zullen misschien hun wenkbrauwen fronsen bij de aanwezigheid van rallycross en dat was ook bij ons het geval. Vaak is het een manier voor een ontwikkelaar om een spectaculair onderdeel toe te voegen aan hun game, maar deze keer zit er een reden achter. Milestone wilde - in de mate van het mogelijke - de carrière van Sebastien Loeb correct weergeven en de man heeft nu eenmaal deelgenomen aan rallycross. Het is dan ook de reden waarom iets als Pike’s Peak Hill Climb aanwezig is in de game.
Er zitten dus al een mooi aantal events in de game, maar om te racen heb je ook een auto nodig. Sebastien Loeb Rally Evo zal meer dan 50 wagens bevatten, uit verschillende periodes en verschillende klassen. De oudste rallywagens in de game zullen maar liefst 50 jaar oud zijn en klassiekers als de Mini Cooper maken daarbij hun opwachting.
Sebastien Loeb Rally Evo beschikt over verschillende modi. Om te beginnen is er de Playground. Daar kan je naar hartenlust rondrijden met een wagen naar keuze, de perfecte manier om een auto te leren kennen. Het is tevens een leuke toevoeging, aangezien je in vele andere games onmiddellijk in een race wordt gesmeten en het vaak wat tijd vergt om die nieuwe auto onder de knie te krijgen.
De twee grote modi zijn Career en de Sebastien Loeb Experience. In Career start je als jonge piloot in een kleiner kampioenschap en is het de bedoeling dat je voor jezelf een weg naar boven baant. Je wordt daarin bijgestaan door Loeb zelf, die je op tijd en stond gepaste tips zal geven. De Sebastien Loeb Experience pakt het iets anders aan. Daarin treed je als het ware in de voetsporen van Loeb en herbeleef je de grootste pieken, maar ook de diepste dalen uit zijn carrière. Tussen de events door zal Loeb in filmpjes vertellen over de race die je daarna zal gaan rijden. Op die manier is het systeem goed te vergelijken met zaken die je vaak in worstelgames te zien krijgt, waarbij ook de meest spectaculaire gebeurtenissen herbeleefd kunnen worden.
Natuurlijk zit er ook een online gedeelte in de game, maar daar kregen we nog maar weinig informatie over. Rally’s zullen met maximaal 12 spelers gespeeld kunnen worden, waarbij andere piloten als ghosts verschijnen. Rallycross kan maximaal met 6 gamers en daar ga je wel echt head-to-head. We vermeldden eerder al dat de game werd uitgesteld naar begin 2016 en dat is zeker geen overdreven luxe.
Wij konden de game al even spelen en waren niet echt onder de indruk van de omgevingen. De wagens zien er goed uit, maar rond de track moet het echt wel beter, want anders is er op dat vlak niet veel sprake van realisme. Het gevoel zit dan weer niet slecht. Onze eerste race in de game was niet bepaald eenvoudig en de tracks werden doelbewust smal gehouden, om zo elk klein foutje af te straffen. Sebastien Loeb Rally Evo beschikt daarnaast ook over een volledig nieuwe physics engine, die meer dan zijn werk lijkt te doen.