Hands-on preview: Street Fighter V
Street Fighter V
[gespeeld op PS4]
Het heeft weer enkele jaartjes geduurd, maar Capcom heeft eindelijk de verschillende updates van Street Fighter IV achter zich gelaten en brengt volgend jaar Street Fighter V op de markt. Exclusief voor PlayStation 4 en pc. Ryu, Chun-Li en de bende zijn weer wat ouder en wijzer, maar weet de nieuwste telg van de moeder aller fighting games nog vernieuwend te zijn?
In de previewversie van Street Fighter V die we speelden konden we aan de slag met zes personages. Ryu is nog steeds de wandering warrior van dienst. M. Bison is wat grijzer geworden, maar dat weerhoudt de dictator er niet van om alweer een flink staaltje Psycho Power te tonen in alweer een nieuwe poging de wereld te veroveren. Chun-Li en Cammy zijn weer van de partij om hem te stoppen, terwijl een beduidend aan lager wal geraakte Birdie opnieuw een carrière als henchman in Bisons Shadaloo-organisatie van de grond probeert te krijgen. Daartussen keert Charlie Nash, de vriend en mentor van Guile, terug uit de dood met enkele nieuwe cyborg features en een mysterieuze achtergrond...
Wanneer in het verleden de nummering van de Street Fighter-games veranderde, merkte je dat ook aan een andere animatie- en vaak ook speelstijl. De basisopzet van één-tegen-één, best two out of three gevechten is sinds Street Fighter II nooit veranderd, maar de verschillen tussen de SFIII, IV, Alpha- en EX-reeksen zijn zeer duidelijk. Niet zo bij Street Fighter V. De game ziet er wel wat gelikter uit dan de Street Fighter IV-games, maar dezelfde stijl 3D-animatie in een 2D-speelveld blijft behouden.
Qua gameplay zijn er ook niet bepaald écht nieuwe features om naar uit te kijken. De gekende zes knoppen aanvallen, special moves en EX enhanced versies daarvan blijven aanwezig, alsook de cinematische Ultra Combos (nu “Critical Arts” gedoopt). De Focus Attack uit Street Fighter IV is verdwenen en in de plaats daarvan krijgen we een nieuw V-systeem.
De V-Gauge is een nieuwe meter onderaan het scherm waarmee je enkele extra features in de match kan smijten. Ieder personage heeft een unieke V-skill (medium punch + medium kick) die geen meter verbruikt. M. Bison kan hiermee projectielen terugkaatsen, Ryu kan een parry doen zoals in Street Fighter III en Charlie kan projectielen absorberen. Daarnaast is er een V-Reversal. Deze gebruikt wel wat van je meter en staat je toe om geblokte aanvallen om te keren. Zeer gelijkaardig aan de Alpha Counters uit de SF Alpha-reeks, maar de input is hetzelfde als in de VS-games (vooruit + drie punches tijdens het afweren).
Ten slotte staat de V-Gauge je toe om je V-Trigger te activeren (HP + HK). Gedurende een tijdje krijg je een power boost. Opnieuw is dit gelijkaardig aan de custom combo's uit de Alpha-reeks, maar de V-Triggers zijn alweer voor elk personage uniek. Ryu krijgt wat extra kracht, Chun-Li en Cammy krijgen extra hits per special move en M. Bison wordt een pak sneller en kan teleporteren in de plaats van snel vooruit te lopen. Een leuke mix-up.
Street Fighter V lijkt vooral een viering van de eerdere games in de franchise te zijn. Naast de gekende personages (in zeer gedetailleerde designs) en verwijzingen naar eerdere gameplay features, zijn de achtergronden ook terug interactief en kan je wat meer stukslaan. De gebruikelijke Capcom-humor zit er ook weer flink in. Van de gepersonaliseerde quotes tussen de karakters tot de overduidelijke stereotypes in de achtergronden (check die King's Cross Londen maar eens).
De build van Street Fighter V die wij speelden leek alvast een goede balans tussen de verschillende personages te vinden. Er wordt duidelijk weer gemikt op grote toernooien en de professionele spelers uit de community. Het credo bij SF was altijd “makkelijk op te pikken, moeilijk te beheersen” en dat is hier niet anders.
Qua gameplay zit het dus weer goed, maar onze build bezat nog wel enkele grafische foutjes. Wanneer personages te dicht bij elkaar staan merk je weleens dat ze in elkaar lijken over te vloeien (de arm van de ene die door de borstkas gaat van de andere, bijvoorbeeld) en het is vooral zeer duidelijk bij Birdie, wiens kettingen vaak dwars door zijn leren vestje gaan. Zulke zaken kunnen echter nog wel opgelost worden vooraleer de game officieel wordt uitgebracht.