Hands-on preview: WRC 5
WRC 5
Racegames, er zijn er een heleboel van en in alle soorten genres. De ene racesport is al iets moeilijker om virtueel weer te geven dan de andere, maar één van de moeilijkste moet toch wel de rallysport zijn. Het gevoel van een driftende wagen op gravel is dan ook niet zo eenvoudig weer te geven. Toch gaat de studio Kylotonn Games het met WRC 5: Fia World Rally Championship het voor de eerste keer proberen.
In WRC 5 kan je aan de slag gaan met alle auto’s en piloten van het seizoen 2015. Jammer genoeg wil dat niet zeggen dat ook alle specials van de verschillende rally’s in de game zitten. Die worden nogal laat vastgelegd, waardoor het voor de ontwikkelaars onmogelijk was om ze ook te verwerken in de game.
Elke rally zal wel aanwezig zijn, maar dus met andere stages. De ontwikkelaars hebben wel plechtig beloofd om de sfeer van de rally’s te bewaren. Geen vreemde kronkels dus, maar tracks die je doen denken aan de rally’s zoals ze in het echt zijn. Omdat bij rally de stages vaak veranderen van seizoen tot seizoen is dat ook minder een ramp dan wanneer een Formule 1-game bijvoorbeeld niet kan beschikken over de echte circuits. In WRC 5 kan je trouwens niet enkel aan de slag met auto’s van WRC, maar ook met een deel van de auto’s uit WRC 2 en WRC 3.
Het belangrijkste onderdeel van de game wordt ongetwijfeld de careermode, waarbij je jezelf moet opwerken van piloot in WRC 3 tot de absolute kampioen van WRC. Daarbij zal je contracten moeten afsluiten en nieuwe teams moeten zoeken. Elk team heeft zijn eigen mentaliteit en die mentaliteit straalt af op de auto. Ben je dus een chauffeur die er graag stevig tegenaan gaat, kies dan ook een team dat met die strategie om kan, want anders ga jij niet tevreden zijn over de auto en zij niet over je prestaties.
Als piloot krijg je wel de mogelijkheid om ongeveer 25 parameters aan te passen bij je wagen. Dat is niet even diepgaand als in pakweg Project Cars, maar dat is ook niet nodig. De meeste mensen hebben niet die kennis over auto’s en willen gewoon een potje racen. Voorlopig was er nog geen nieuws over het multiplayergedeelte, maar er wordt wel al gesproken van een online en een offline segment.
Wij kregen alvast de kans om één race uit te rijden en we moeten zeggen dat we aangenaam verrast waren. Zoals steeds is het even wennen wanneer je voor het eerst een rallygame oppakt, maar de controls voelden vlot aan en ook het gedrag van de auto op de weg was naar behoren. Bij heel wat andere rallygames hebben we op dat vlak al slechtere ervaringen gehad. Dat wil niet zeggen dat we niet vaak in het decor zijn beland. Dat deden we wel, maar het was steeds onze schuld en niet die van de game. Als je trouwens in het publiek rijdt, dan zal je gewoon terug op de baan worden gezet, voor je iemand raakt. Geen onzichtbare muren, terwijl er gewoon een lintje langs de weg hangt.
Ook visueel doet WRC 5 het goed. De omgevingen moeten nog een beetje opgevuld worden, dat geven de ontwikkelaars zelf toe, maar de auto’s en de tracks zagen er realistisch uit. Jullie zullen ook graag horen dat het doel van Kylotonn Games is om WRC 5 aan 60 FPS te laten draaien. Wij hopen dat ze dat lukt, want bij hoge snelheid is een stevige framerate wel aangewezen - zeker in racegames.