Hands-on preview: Battleborn
Battleborn
Als de mannen van Gearbox samenwerken met 2K Games, dan komen daar al eens mooie dingen uit voort. Borderlands is daar natuurlijk het beste voorbeeld van. Dat team werkt momenteel ook aan Battleborn en wij mochten die game al eens onder handen nemen op E3.
In Battleborn is iedereen uit het universum terecht gekomen op één planeet na een ramp die er voor heeft gezorgd dat al de rest vernietigd werd. Nu is iedereen op zoek naar het centrum van het universum, waar ze de redding hopen te vinden. Ondertussen moeten de Battleborn de strijd aan gaan met Varelsi, de oorsprong van al dit gedoe.
Als speler krijg je de macht over één van die Battleborn en moet je gevechten aangaan in een arena. Alles heeft een beetje weg van een MOBA, maar dan compleet anders. Spelers kunnen dan wel in teams van vijf in co-op de strijd aangaan en het upgradesysteem is geïnspireerd op MOBA, maar daar stopt voor een groot stuk de vergelijking. Spelers kunnen bij het begin van een match een aantal upgrades kiezen. Tijdens wedstrijden zal je al snel in level stijgen, waardoor je nieuwe upgrades kan vrijspelen. Bij het begin van elke match begin je wel opnieuw van nul.
Het upgradesysteem wordt weergegeven in de vorm van een helix menu. Elke keer je levelt, kan je tussen links en rechts kiezen voor een upgrade. De keuze die je maakt, is op dat moment definitief, waarna je geen toegang meer krijgt tot de andere upgrade. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen tussen meer munitie of sneller herladen. Kies je voor het eerste, dan kan je het tweede op je buik schrijven, tenzij er later natuurlijk een soortgelijke upgrade voorbijkomt.
Door dit levelsysteem kunnen wedstrijden ook razendsnel keren. Zo hadden wij een personage dat aan de slag ging met een minigun. Die worden natuurlijk warm en dus moest er constant in de gaten gehouden worden hoe lang we konden schieten. Een upgrade zorgde er echter voor dat de minigun niet meer kon oververhitten. Je kan er zeker van zijn dat vanaf dat moment onze vinger niet meer van de trekker werd gehaald.
Battleborn is dan misschien wel een nieuw IP, maar de invloed van Gearbox is voor iedereen duidelijk te zien. Dat begint al bij de visuele invulling. De typische kleuren van Borderlands zijn opnieuw aanwezig, al hebben ze wel een opfrisbeurt gekregen. Ook de humor is Gearbox zoals we ze kennen. Dat zie je al in de trailers en de tussenfilmpjes, maar ook terwijl je speelt komt die humor terug. Alle personages, 25 in totaal, hebben een nogal specifiek karakter.
De meeste personages in Battleborn gaan aan de slag met een vuurwapen, de ene al wat subtieler dan de andere, maar er zijn er ook die gebruik maken van een pijl en boog of zelfs een katana. Natuurlijk worden ze allemaal onderverdeeld in de typische categorieën en heb je tanks, supports, medics en ga zo maar door. Al worden ze niet zo aangeduid, ervaren spelers zullen snel weten wie tot welke categorie behoort.
Naast de Story Mode, die je alleen kan spelen, in splitscreen of met vijf spelers online, is er ook een competitieve multiplayer aanwezig - al hebben we die momenteel nog niet kunnen uitproberen. In die multiplayer kan je het met twee teams van maximaal vijf spelers onderling uitvechten. Hier komt de MOBA-invloed dan ook iets meer naar boven, zeker als je het upgradesysteem in acht neemt.
Momenteel zijn er drie modi bekend voor de multiplayer: Incursion, Devastation en Meltdown. Bij Incursion moet je een eigen basis verdedigen, terwijl je moet proberen om de basis van de tegenstander te vernietigen – MOBA, we zeiden het toch – terwijl Devastation eerder een soort deathmatch / domination is, waar bepaalde plekken op de map je extra punten opleveren. Meltdown is een beetje de vreemde eend in de bijt. Elk team krijgt een aantal minions die zich naar het centrum van de map begeven. Het team dat het meeste minions in het centrum krijgt, waar ze zich trouwens gewoon in een brandende vulkaan smijten, die wint.