Hands-on preview: Halo 5: Guardians - multiplayer
Halo 5: Guardians
Terwijl op het grote podium bij de Microsoft-persconferentie de aandacht volledig bij de coöperatieve campagne van Halo 5: Guardians lag, werd op de E3 de multiplayer aan het bijeengekomen journaille getoond. We mochten aan de slag met een nieuwe modus: Warzone.
Er is niet alleen een nieuwe modus bijgekomen, ook zijn er een aantal grote veranderingen doorgevoerd aan het online gedeelte van de game. Verreweg de belangrijkste is dat je nu gebruik kunt maken van het vizier op je geweer, het zogeheten aim down sight. Het is een feature die tegenwoordig in vrijwel elke moderne shooter zit, maar toch is het een grote verandering voor een serie die dit altijd heeft afgehouden – en als we de reacties mogen geloven, wordt deze niet door iedereen gesmaakt. Wij konden er in ieder geval weinig problemen mee vinden, we zijn het immers gewoon geworden. Ook zijn de Spartans een stuk beweeglijker dan in vorige delen. Dankzij een jetpack op de rug kunnen ze even blijven zweven tijdens een sprong of juist net iets hoger springen dan gewoonlijk.
Dit zorgt voor een vermakelijke chaos wanneer je online de strijd met andere spelers aangaat. De Spartans vliegen over het strijdveld heen, maar het wordt nooit té chaotisch. Dit geldt ook voor de nieuwe multiplayermodus van Halo: Warzone. Hierin nemen twee teams van 12 spelers het tegen elkaar op in een match waarin je punten moet veroveren, wapens en voertuigen kunt kopen, maar het ook moet opnemen tegen computergestuurde vijanden. Het is niet langer alleen Team Rood vs. Team Blauw in Warzone; ook de AI mag meespelen. Aan het begin van het potje moet elk team een basis ontdoen van deze computergestuurde vijanden om zo het eerste spawnpunt veilig te stellen. Belangrijker nog is dat dit je alvast een aantal punten geeft die je kunt besteden aan je eerste wapens.
De aankopen zijn in een aantal verschillende categorieën opgedeeld. Het merendeel van de wapens die je kunt kopen, kun je maar één beurt gebruiken. Dit zijn over het algemeen de wat krachtigere wapens, zoals de rocket launcher. Daarnaast is er ook nog een groep wapens die je, wanneer je ze eenmaal koopt, elke ronde kunt kiezen. Bij de derde categorie wordt het echt interessant: de voertuigen. Vlieg rond in een Banshee, neem je maten mee in een Warthog of zaai paniek in de Mantis robotmech.
Om al deze voertuigen de ruimte te geven is er gekozen om met grote maps te werken en dat is te merken: de maps zijn zo’n vier keer groter dan de gemiddelde Halo-map. Het lijkt misschien groot, zelfs te groot zou je misschien denken, maar door de extra beweeglijkheid en de jetpacks beweeg je je zelfs zonder voertuig nog redelijk snel door de wereld.
Wanneer je duizend punten hebt verzameld binnen de gestelde tijd mag je jezelf de winnaar noemen. De punten verdien je echter niet alleen door je tegenstanders af te knallen. Om de zoveel tijd verschijnen er namelijk computergestuurde mini-eindbazen. Vijanden die je niet in je eentje neerhaalt – zo ontdekten wij op pijnlijke wijze. Met een mannetje of drie zijn de vijanden wel op hun knieën te krijgen en hier staat dan ook gelijk een flinke smak punten tegenover.
Mocht je geen zin hebben om op de AI-tegenstanders te jagen, dan kun je je ook bezighouden met het veroveren van verschillende punten op de map. Wanneer je alle punten in handen hebt, komt de eindoverwinning langzamerhand in het vizier. Duizend punten binnenharken is namelijk niet de enige manier om de winst te pakken. Door het vasthouden van de drie capture points wordt de basis van de tegenstander toegankelijk. Weet je hier de generator te vernietigen, dan heb je ook gewonnen.
Door deze twee opties ontstaan er twee hele verschillende speelstijlen, die desondanks naadloos samenwerken. Zo kun je eerst op AI-tegenstanders jagen om zo wat punten binnen te halen, deze besteden aan een voertuig en vervolgens de capture points en de basis van de tegenstander veroveren.