Hands-on preview: Block N Load
Hilarische chaos in Block N Load
Tegenwoordig springen ze bijna uit de grond: gratis of goedkope teamgames waarin spelers het online tegen elkaar opnemen. We denken daarbij aan de MOBA's maar ook aan Blizzards nieuwe Overwatch en het bekende Team Fortress 2 van Valve. Jagex - bekend van Runescape - wil nu ook een deel van die markt met Block N Load, het vroegere Ace of Spades.
Het idee is eenvoudig: mix een game zoals Minecraft met een multiplayer met herkenbare silhouetten als Team Fortress 2 en dan heb je Block N Load. Het klinkt leuk, maar er zijn veel zaken die op papier erg goed klinken en die in de praktijk voor geen meter werken. Jagex doet er naar eigen zeggen dan ook alles aan om het spel speelbaar te houden, zonder de funfactor te veel om zeep te helpen.
Op dit moment zijn er zes helden om uit te kiezen: een soldaat, een ninja, een jager uit het Victoriaanse Engeland, een ingenieur, een robot en een gestoorde geleerde. Die helden doen ook precies wat je van hen verwacht: zo heeft de robot behoorlijk wat health en gooit de gestoorde geleerde met gifgas. Ze hebben verder ook een herkenbaar silhouet, alleen is het niet altijd duidelijk tot welk team ze behoren.
Om het bouwelement te garanderen, krijgen de teams aan het begin van de ronde een paar minuten de tijd om wat defensieve blokken en units neer te zetten. Elke klasse heeft daarbij een aantal unieke units en blokken die helpen bij het opsporen en verslaan van de tegenstander. Als je een beetje slim bent, probeer je iets te bouwen dat het de vijand moeilijk maakt, maar dat toch mogelijkheden biedt aan je teamgenoten om er snel voorbij te geraken. Vooral de ingenieur, Tony Turretto (het spel is dol op overduidelijke puns), speelt een grote rol bij de verdediging van de basis. Het is dan ook vaak aan de tegenstand om voorbij een aantal goed geplaatste turrets te komen.
Het opzet is vrij eenvoudig: elk team heeft een of meerdere generatoren die het ander team moet zien te beschadigen en vernietigen. Net zoals in Minecraft kan je de map volledig herschapen naar eigen goeddunken. Je verdient blokken en met die blokken kan je dan weer zelf dingen bouwen. Anders dan in Minecraft moeten de blokken wel aan iets vastzitten. Je kan dus een brug doen instorten door de pijlers en de verbinding weg te halen.
Bij de blokken die je zelf kan zetten, zijn er onder andere healthpacks, ammodumps, een radar, verschillende types van vallen, blokken om vallen te maskeren en noem maar op. Ook kan je deuren plaatsen waar enkel je teamgenoten door kunnen wandelen. Dat is bijvoorbeeld handig om een kamertje te maken met health en ammo waar alleen je teamgenoten dan bij kunnen.
Om het spel te testen, werden we in teams van vijf spelers opgedeeld en we speelden tegen de vijf andere personen die tegenover ons zaten. Dat bleek een meesterzet door Jagex, want het spel is bijzonder amusant om met mensen te spelen met wie je direct kan communiceren. Je deelt elkaars successen en elkaars falen. Algauw zat iedereen in een competitieve modus en de matches werden hoe langer hoe spannender. De laatste game werd heel close en we waren er behoorlijk over verbaasd hoe geïnvesteerd we al in het spel waren.
Het spel ziet er dan ook perfect uit om met een paar maten te spelen op een doodse avond. We verwachten ook dat het alleen maar leuker wordt als er meer drank mee gemoeid is, later op de avond. Met vrienden wordt het leuk om compleet gestoorde strategieën te proberen, zoals een team met drie snipers (valt niet aan te raden). Het is dan ook opeens niet zo erg meer als je voor de honderdste keer van je zelfgemaakte brug valt of als die ninja je weer eens langs achteren pakt.
Wat we wel niet echt zien zitten, is de ranked play. We vrezen dat 'echt' competitief spelen de ziel uit het spel zal rukken. Het spel is niet bedoeld om serieus te nemen en het schittert dan ook in zijn absurde pracht als je het gewoon voor de lol speelt. De kans bestaat dan ook dat er zich een reeks optimale strategieën ontwikkelen die je moet gebruiken om te winnen en dat zou de funfactor ook wel wat bederven.
Voor een spel te zijn dat net uit alpha komt, is het spel al behoorlijk gepolijst. Alles werkt naar behoren, het was heel goed speelbaar en het voelde alvast goed in balans. De dingen waar nog aan gewerkt kon worden, hebben voornamelijk te maken met het herkennen van de teams en nieuwe features.