Watch Dogs
Hack, hack en hack in Watch Dogs
Iedereen die de film Click heeft gezien, die heeft er al eens van gedroomd om zelf zo’n universele afstandsbediening te hebben. Verplaats je zoiets naar de echte wereld, dan is het kunnen hacken van alles rondom je iets wat dicht in de buurt komt. Aan de slag gaan met Aiden Pearce in Watch Dogs lijkt dan ook een heel fijn gegeven. Gelukkig nodigde Ubisoft ons onlangs uit in Parijs om Watch Dogs eens van dichtbij te bekijken.
Watch Dogs draait volledig rond Aiden Pearce en zijn wraakmissie. De man is sinds een bepaalde gebeurtenis geobsedeerd geraakt door het observeren en veilig houden van zijn eigen familie. Dat begon redelijk onschuldig met wat camera’s in het eigen huis, maar het liep volledig uit de hand en nu heeft Aiden de hele stad in het vizier. Toch loopt het op een dag nog fout en bijgevolg trekt hij er als een echte vigilante op uit. Zijn enige missie is wraak. Zijn wapen? Een volledige stad.
Het verhaal van Aiden Pearce is vrij lineair. Je zal van punt A naar punt B moeten geraken, zonder al te veel omwegen in zijn verhaal. Alles tussen die twee punten ligt echter volledig open. Hoe je het dus aanpakt ligt volledig bij jou.
Watch Dogs speelt zich af in Chicago in de nabije toekomst. De stad lijkt vrij hard op het Chicago dat wij nu kennen, met één wezenlijk verschil: CtOS. Het Central Operating System is een computernetwerk dat de hele stad in de gaten kan houden. Het is ontwikkeld om de politie te helpen bij het opsporen van misdaden, maar iemand als Aiden Pearce kan het systeem helemaal naar zijn eigen hand zetten.
CtOS is geen netwerk van camera’s die beelden doorsturen. Het is veel gecompliceerder dan dat. Alle gegevens van personen worden verzameld, om zo een doorsnede te maken van hun leven, hun voorkeuren en nog veel meer. Zo weet een grote centrale computer in de stad alles over de inwoners en kan het zelfs voorspellen wat die zullen doen. Het voordeel hiervan is dat Aiden zo ook alles weet, maar daarover later meer.
Zoals geweten is Aiden Pearce een meesterhacker, maar wat houdt dat nu exact in? Het wil zeggen dat je vrijwel elk elektronisch apparaat kan binnendringen en gebruiken voor je eigen doeleinden. Telefoons, computers, camera’s, maar ook auto’s en Wi-Fi-netwerken. Aiden kan natuurlijk ook wapens gebruiken, maar ons lijkt het dat de makers willen dat je die zo veel mogelijk ontwijkt en creatief omspringt met alle mogelijkheden die je hebt. Je kan Watch Dogs uiteindelijk op drie manieren spelen. Je kan kiezen voor de zware actie, je kan volledig stealth gaan of je kan daar ergens tussenin zitten. Een slimme speler zal heel vaak uit de miserie kunnen geraken, zonder ook maar één schot te lossen.
Een eenvoudig voorbeeld van creativiteit zie je tijdens autoachtervolgingen. Heb je de timing om op het juiste momenten de verkeerslichten in de war te sturen of om ijzeren palen uit de grond te laten schieten, dan kan je zonder boe of bah je achtervolgers afschudden. Om het je daar wat gemakkelijker te maken, beschik je met Aiden over focus. Dat is een vorm van slow motion die de intelligentie van Aiden moet nabootsen. Hij kan zeer snel nadenken en beslissingen nemen en om je die ervaring als speler niet te ontnemen, hebben de ontwikkelaars er dus dit trucje ingestoken.
Daar stopt het echter niet. Je kan ook camera’s hacken om je omgevingen te bekijken en vijanden en andere zaken te taggen, zodat je ze niet uit het oog verliest. Je kan trouwens van camera naar camera springen, om zo bepaalde omgevingen dieper binnen te dringen. Je kan ook mensen hun Wi-Fi hacken, om zo hun gegevens te stelen en ga zo maar door. De mogelijkheden lijken soms wel eindeloos.
Je kan zelfs mensen hacken. Nee, je kan niet in hun brein kruipen en zo de controle over hen nemen. Je kan echter wel hun hele leven aanschouwen en als het je interesseert, dan kan je ze zelfs even blijven volgen. Op deze manier speel je zijmissies vrij. Zie je bijvoorbeeld dat iemand een gekende drug dealer is, dan kan je hem volgen om zijn volgende deal te voorkomen. Je kan ook een resem andere misdaden voorkomen en de makers beloofden ook dat er andere soorten zijmissies in het spel zitten. Interessant in Watch Dogs is dat je niets hoeft te doen om een zijmissie tot een einde te brengen. Vind jij het maar normaal dat een verkrachter wordt neergestoken door de man van zijn laatste slachtoffer, dan kijk je gewoon rustig toe en doe je verder niets.
Kom je wel tussen, dan hebben je acties een effect op je reputatie. Je reputatie wordt weerspiegeld in de manier waarop de media, de politie en andere burgers met je omgaan. Je zal niet zomaar beschoten worden, zoals in vele andere games wel het geval is, maar een goede of slechte reputatie kan wel gevolgen hebben. Zo zagen we hoe een nieuwsbericht op tv, terwijl we rustig in de winkel stonden, er voor zorgde dat de winkelier de politie waarschuwde. Bij een goede reputatie is de kans hierop een stuk kleiner. We hebben echter nog iets te weinig info om te weten hoe het allemaal exact in elkaar zit.
Een leuk zijsprongetje zijn de apps waarover je beschikt. Je kan bijvoorbeeld muziek taggen met een soort van in-game Shazam, die je dan kan aankopen. Hack vervolgens gewoon ergens een geluidsysteem en je kan zelf kiezen welke muziek er door de speakers knalt. Watch Dogs heeft ook een eigen versie van Facebook en Foursquare, zodat je in-game een hoop kan delen met andere spelers. Nog leuker zijn de augmented reality games. Die kan je overal in de stad spelen en zorgen voor een aangename afwisseling. Wij kregen een voorproefje te zien van een spelletje waarbij je de invasie van een boel aliens moest voorkomen en zo de stad Chicago moest beschermen.
Laten we het trouwens eens even hebben over die stad. Bij Ubisoft hebben ze veel aandacht besteed aan het creëren van de stad en alles wat daarin leeft. Het is zeker geen exacte kopie van de Windy City, maar het lijkt er verdomd hard op. Natuurlijk is een stad zonder de bewoners maar een verzameling hoge gebouwen. Ook daar werd bijzonder veel tijd in gestoken. De stad moest echt levend aanvoelen en van wat we al konden zien, zijn ze daar heel goed in geslaagd. Het is soms zelfs vrij indrukwekkend. Inwoners reageren echt op wind, regen en andere factoren. Zo zagen we hoe tijdens een plensbui iemand een taxi riep. Die taxi reed door een plas, waardoor iemand anders helemaal nat werd. Die persoon reageerde vervolgens nogal kwaad op zijn natte broek. Het lijken kleine zaken, maar ze zorgen er voor dat je echt in een levende stad rondloopt.
Grafisch ziet Watch Dogs er gewoon ook heel goed uit, al moeten we daar momenteel nog een beetje voorzichtig in zijn. We hebben immers weinig zicht op de verschillen tussen de verschillende versies en we kennen de kracht van next-gen nog niet echt, maar op het eerste zicht ziet Watch Dogs er simpelweg knap en gepolijst uit.
Nu is het tijd om een groot woord te laten vallen: multiplayer. Nu je helemaal opgewonden bent, gaan we je onmiddellijk teleurstellen: we kunnen je vrijwel niets vertellen over de multiplayer. Hij zal er in zitten en volgens de makers is de overgang van singleplayer naar multiplayer vrijwel onmerkbaar. Er komt ook een mobiele applicatie die een effectieve impact heeft op je spel, maar ook daarover voor de rest nog weinig nieuws.