Voorlopig nog geen esports op Olympische Spelen
Het Internationaal Olympisch Comité heeft nog eens vergaderd omtrent de mogelijkheid van esports op de Olympische Spelen. De laatste tijd zijn enkele positieve stappen in die richting gezet, niet in het minst door de inclusie van esports bij grote, aan de Olympische Spelen gerelateerde sportevenementen, zoals de Asian Games en de Southeast Asian Games. Voorlopig houdt het Internationaal Olympisch Comité de boot echter af.
Samengevat werd gesteld dat de Olympische Beweging het gesprek met de gaming community verder moet aangaan, terwijl tegelijk ook erkend moet worden dat er nog onzekerheden bestaan. Concreet werd genoteerd:
- sommige egames zijn niet compatibel met de Olympische waarden en samenwerking is daarom uitgesloten [mogelijk gaat het om gewelddadige games waarbij spelers in een of andere vorm sterven, waardoor in de praktijk games als CS:GO, League of Legends en dergelijke uitgesloten zouden worden] - de industrie verandert snel, met een snelle veranderende populariteit van sommige specifieke games, terwijl er een snelle ontwikkeling is van augmented en virtual reality [vermoedelijk wil men stabiliteit op langere termijn: tennis is tennis, voetbal is voetbal. Men wil echter vermijden dat men tijdens de ene Olympische Spelen bijvoorbeeld Rocket League voorziet als esport om die game vervolgens 4 jaar later te moeten vervangen omdat het spel niet meer actueel genoeg is.] - de gaming industrie is van nature gefragmenteerd, met stevige competitie tussen commerciële uitbaters - de gaming industrie is commercieel gedreven, terwijl de sportbeweging gebaseerd is op waarden |
"Omwille van al deze redenen is de discussie omtrent de inclusie van esports als een medaillediscipline op het Olympische programma prematuur," luidt de conclusie.