Dillon's Dead-Heat Breakers
Dillon's Dead-Heat Breakers
[Gespeeld op 3DS XL]
Dillon's Dead-Heat Breakers is de opvolger van Dillon's Rolling Western: The Last Ranger. Eerder kwam ook Dillon's Rolling Western uit in de Nintendo eshop voor de 3DS en als we goed kunnen tellen, zitten we met deze Dead-Heat Breakers dus aan nummertje drie. Een game met in de hoofdrol het zwijgzame mensachtige gordeldier Dillon dat zich een weg rolt doorheen een mix van actie en tower defence.
In een post-apocalyptisch Wilde Westen vindt er een invasie van rotsachtigen, genaamd Grocks, plaats. Het is aan ons, Dillon en zijn technicus Russ, om hen het hoofd te bieden. Ons Mii-personage wordt omgevormd tot een Amiimal, een mensachtig dier (in ons geval een witte ram) en de game vangt aan met het feit dat we ons dorp ontvluchten op zoek naar hulp. Zo komen we terecht in de stad waarin Dillon en Russ zich bevinden. Dillon en Russ willen ons uit de nood helpen en Russ stelt voor om een krachtig wapen in elkaar te flansen. Al heeft hij daar eerst een heleboel speciale stukken voor nodig. Terwijl wij het plan smeden om het wapen te maken, vallen de Grocks naburige vestigingen aan en moet het team eropuit gaan om hen een kopje kleiner te maken. Tijdens deze battles winnen we gelukkig aan middelen die we in de stad aan een zekere Weldon kunnen verkopen, die in ruil stukken assembleert voor Russ zijn uitvinding.
De basis van Dead-Heat Breakers zijn de battles, waarbij je aan tower defence mag denken. Alvorens deze aanvangen, krijg je de nacht voordien de kans om een zelfgekozen aantal Gunners in te huren (niet onbeperkt). Deze zitten klaar in de lobby van het hotel waar we overnachten en verschillen naast het uiterlijke in welk level ze zijn, welk wapen ze bezitten en de bijbehorende range waarbij ze doelwitten kunnen raken. Elke Gunner heeft ook een prijs. Al deze details kom je te weten door Gunners aan te spreken, of je kan eenmalig betalen aan een personage genaamd Stranger, die je alle details meteen geeft. Zeker zijn prijs waard als je wat tijd wil winnen.
In de lobby vind je ook nog Sal, waar je enkele materialen van kan kopen zoals health packs, betere wapens voor je Mii-personage, sterkere spullen voor Dillon en ten slotte ook nog chips (als in computer chips). Dillon kan zo vier chips meepakken, voor een extra boost of enkele bommen. Sommige chips zijn oneindig bruikbaar, andere zijn beperkt en gaan kapot zodra ze op zijn. Ook de spullen die Dillon meedraagt, zoals zijn laarzen en klauwen gaan na verloop van tijd kapot, dus deze zal je ook af en toe moeten vernieuwen. Of je kan meteen een upgrade nemen als deze beschikbaar is.
Tenslotte kan je ook nog aan de barman een speciaal drankje vragen, waarmee je je Mii’s health tijdelijk met 1 verhoogt. Zodra je gepakt en gezakt bent, kan je Russ het startschot geven. En dan begint de voorbereiding van de battleground. Je kan automatisch laten kiezen of zelf beslissen op welke plekken of wapentorens de Gunners zich gaan vestigen. Van daaruit zullen zij Grocks aanvallen zodra die in hun bereik zijn. Ook kan je de infrastructuur van de basissen en wapentorens versterken met Ore.
Zodra je klaar bent met deze voorbereiding kan je het speelveld betreden, wat je doet als Dillon. Je Mii-personage wordt bestuurd door de AI. Ook op het speelveld krijg je nog wat tijd om je voor te bereiden. Daar kan je op zoek gaan naar nog meer Ore voor versterking van je basissen en wapentorens, maar ook kan je er Scruffles verzamelen. In de bases zitten namelijk Scrogs, dieren van de dorpelingen, en wanneer we hen Scruffles te eten geeft, komen er Scrogs bij (al vragen we ons wel af hoe dat überhaupt mogelijk is). De Scrogs zijn allesbepalend tijdens de battles. Wanneer een Grock er in slaagt een basis te verslaan, eet hij alle Scrogs op. Zodra alle Scrogs op zijn (uit alle basissen), is het game over. Ook is het game over wanneer Dillon het loodje legt. Als laatste voorbereiding kan je ook nog de batterijen van de basissen en wapentorens opladen, de Gunners hebben deze namelijk nodig om hun wapens te kunnen gebruiken. Ook tijdens de battle zelf, kan je ten alle tijde de batterijen opladen wanneer nodig.
De battle begint zodra Russ de Grocks ziet aankomen. Grocks bestaan in allerlei vormen en kleuren. Ook hebben ze elk hun persoonlijke bewegingen, krachten en zwaktes. Je kan ze niet allemaal op dezelfde manier aanvallen, er komt wat tactiek bij te kijken. Gelukkig kent Dillon heel wat verschillende aanvallen. Zodra je tegen een Grock rolt op het speelveld, kom je op een kleine battle ground terecht, waar je tegen een groep Grocks moet vechten. Tijdens deze gevechten krijg je van je Gunners en Russ feedback wat er gebeurt op de battleground. Wordt er een toren of basis zwaar aangevallen, kan je beslissen het speelveld te ontvluchten en snel ter hulp te gaan. Je Mii-personage gaat ook heel wat gevechten aan, samen met de Gunners heb je zo meestal wel het gevoel dat je er samen voor gaat en er niet alleen voor staat. Grocks spawnen regelmatig op de battleground, gelukkig krijg je een map te zien die alles mooi weergeeft met één blik. Je ziet zelfs aan het icoontje om welke Grocks het gaat, wat helpt bij de tactische beslissing van welke Grock je best het eerste gaat aanvallen. Op een gegeven moment gaat de tower defence-gameplay over naar een battle race, waarin de overgebleven Grocks achter elkaar de map rondrijden en je hen zal moeten volgen en rake klappen uitdelen. Hier moet je dus niet om ter eerst, maar wel als laatste overblijven. Je moet dit in een bepaalde tijdspanne klaren, wat het erg spannend maakt. Ook hier weer reageren de verschillende types Grocks op andere manieren om ook jou (Dillon) te raken. Gelukkig krijg je per rondje van je Mii-personage wat hartjes toegeworpen zodat je health in balans blijft.Op het einde van een battle krijg je een score en een bijhorend geldbedrag.
Naast de battles brengt Dead-Heat Breakers ook enkele andere activiteiten. Soms moet je gaan racen, waarbij je geld verdient als je bij de eerste drie finisht. Andere momenten is er free play en kan je bijvoorbeeld in een winkel gaan werken, waar je waren moet ordenen en aan de kassa de juiste bedragen moet intikken. Je krijgt extra punten voor snelheid bij het afrekenen en wanneer je uitverkoopt. Op het einde van de dag krijg je dan een geldbedrag naargelang hoe goed je presteerde. Ook kan je gaan sorteren in het Recycle Center en battle simulaties spelen in Hyper Arcade, allemaal betalend naargelang hoe goed je scoort, maar het meeste geld verdienden we in de winkel. Daar waren we dus het meeste te vinden. Tijdens free play kan je ook beslissen om een battle opnieuw te doen. Zo kan je nog wat middelen verzamelen die je bijvoorbeeld nodig hebt voor Weldon en wat extra geld verdienen. Heel leuk die free play, maar je wordt spijtig genoeg heel veel verplicht tot een nieuwe battle en/of race. Het zou leuker zijn om daar iets meer vrijheid te hebben.
De battles weten zich te onderscheiden door de groeiende variatie aan Grocks en de acties die Dillon uit zijn mouwen kan schudden. Na een tijdje beginnen de battles echter wel wat te vervelen, zeker als je eentje enkele keren opnieuw moet spelen of je eigenlijk liever even winkeltje wou spelen maar de game je weer verplicht een nieuwe battle aan te gaan. Gelukkig maakt het eindgevecht wel heel wat goed. Deze lijkt wel een examen te zijn van al wat je tot dan geleerd hebt en zal je danig doen zweten. We zagen meermaals "game over" verschijnen, maar raakten alsmaar dichterbij en het uiteindelijke afwerken gaf dan ook een erg voldaan gevoel. Exact hetgeen wat je verwacht van een eindgevecht.
Qua controls gebruikten we voornamelijk de joystick, d-pad en knoppen. Enkel bij het intikken van de prijzen in de winkel gebruikten we de stylus. De controls zijn intuïtief waardoor de game vlot speelt.
De game is speelbaar in 3D, waarbij vooral meerwaarde zit in het dieptezicht wanneer Dillon rondtolt. In de cutscenes en op andere plekken voegt het te weinig toe. Het stemmenwerk bestaat uit gebrabbel en is met momenten nogal storend, zeker als spraakwaterval Russ zich even laat gaan. Er is ook getracht wat humor in de game te steken, maar verwacht geen billenkletsers. Qua muziek is er niets echt memorabel, maar het geluid van de aanvallen, Dillons motor en alle andere zaken zijn gelukkig wel prima.
Kleine voetnoot: De game sloot zich na de introductie steeds af bij ons. Via Nintendo kwamen we te weten dat dit gebeurt wanneer je vriendschapsverzoeken hebt die (nog) niet beantwoord zijn. Deze verzoeken verwijderen verhielp het euvel. De bug is dus gekend, maar men kon ons nog niet zeggen wanneer deze opgelost zou zijn.
Voor onze conclusie omtrent Dillon's Dead-Heat Breakers kan je terecht op de tweede pagina van dit artikel, waar je ook nog een interview omtrent de game kan lezen.
Naar aanleiding van de release van Dillon's Dead-Heat Breakers kregen we ook de mogelijkheid om enkele vragen te stellen aan Jun Tsuda, Kensuke Tanabe en Risa Tabata. Tsuda is game director van Dillon's Dead-Heat Breakers, terwijl Tanabe en Tabata aan de slag zijn bij Nintendo.
4G: Wat was de inspiratie achter Dillon's Dead-Heat Breakers?
K. Tanabe: Het oorspronkelijke concept van "Dillon's Rolling Western" is action tower defence. Toen ik een experimenteel programma van ontwikkelaar Vanpool zag, waarbij het personage rond rolt en vijanden aanvalt, dacht ik dat we dat wel konden combineren met een idee van mij, waarbij je eigen personage deelneemt aan gevechten in tower defence. In Dillon's Dead-Heat Breakers, zijn er nog battle races toegevoegd die het gevoel van spanning moeten vergroten in de actiedelen, en je kan meer betrokken geraken in de wereld door conversaties met NPC's of door mini-games te spelen in The City.
4G: Hoe werkt de combinatie tussen tower defence en de actiedelen van de game?
R. Tabata: In de frontier-levels, speelt de game als tower defence, waarbij je vijanden moet verslaan die je basis aanvallen. Het is echter niet zomaar tower defence, maar action tower defence, waar je vijanden verslaat terwijl je ook Dillon bestuurt. Zodra het aantal vijanden vermindert, veranderen ze van vorm en gaan ze rondracen. Zodra dat gebeurt, gaat ook Dillon in racemode, waarin hij rondrijdt om vijanden te verslaan. De basis is dus tower defence, maar naar het einde toe sluit je af met een battle race, waardoor er meer spanning en voldoening is wanneer je een level voltooit.
4G: Zullen de Mii-personages verschillende krachten hebben?
J. Tsuda: De dieren hebben verschillende looks, maar zullen gelijk zijn in vaardigheden.
4G: Wat heeft deze game te bieden voor gamers die niet bekend zijn met de Dillon-games?
K. Tanabe: We hebben de setting veranderd van een western, naar post-apocalyps, en ik denk dat gamers die de vorige games niet kennen daardoor toch van alles zullen kunnen genieten. Het geeft natuurlijk ook een nieuwe ervaring voor fans die de vorige games al hebben gespeeld.
4G: Betekent deze game dat we in de toekomst meer zullen te zien krijgen van Dillon?
K. Tanaba: Het zou geweldig zijn als de game goed wordt ontvangen en we meer games kunnen maken. Momenteel hoop ik vooral dat iedereen van de game zal kunnen genieten zodra ze verschijnt.
4G: Wat is op vlak van gameplay het grootste verschil tussen deze game en de oudere games in de reeks?
R. Tabata: Het grootste verschil is de toevoeging van de battle races. We hebben ook de moeilijkheidsgraad van de tower defence stukken aangepast, zodat een breder publiek van de game kan genieten. We hebben ook een rustige plek zoals The City toegevoegd en natuurlijk kan je je eigen Mii en die van je vrienden terugvinden in de game. Daarnaast zijn de controls, die nu via knoppen in plaats van via de stylus werken, een stuk intuïtiever.
- grote variatie Grocks
- tactisch
- intuïtieve controls
- uitdagend eindgevecht
- in tijd beperkte free play
- af en toe wat eentonig
- 3D geeft weinig meerwaarde