"PS4 begint aan laatste levensfase," zegt Sony CEO
Sony heeft gisteren zijn IR (Investor Relations) Day gehouden, een speciale dag waarop de huidige staat van het bedrijf besproken wordt terwijl ook naar de toekomst gekeken wordt. PlayStation is natuurlijk een belangrijk onderdeel van Sony en dus werd ook daar het een en het ander over gezegd.
Eén uitspraak van Sony Interactive Entertainment CEO John Tsuyoshi Kodera die alvast overal wordt opgepikt, is de uitspraak dat de PS4 is "begonnen aan zijn laatste levensfase". Sommigen koppelen dit graag aan een gerucht van vorige maand, dat suggereerde dat de PlayStation 5 al in 2018 zou kunnen verschijnen, maar net als dat gerucht op zich is ook die koppeling enigszins populistisch. De "laatste levensfase" van de PS3 bijvoorbeeld heeft ook nog een aanzienlijk tijdje geduurd, dus hieruit afleiden dat de PS5 al voor de deur staat is wat te veel van het goede. Natuurlijk zit een PS5 er naar alle waarschijnlijkheid wel aan te komen, maar dat is dan toch eerder ten vroegste voor in 2020-2021, of daar lijkt het toch op.
Wat Kodera dat wel precies met zijn uitspraak bedoelde, is niet geheel duidelijk, maar vermoedelijk wordt gewoon verwezen naar het feit dat de PS4 inmiddels al een tijdje op kruissnelheid is gebracht en dat nu de tijd aanbreekt voor die laatste toppers die je doorgaans aan het einde van een consolegeneratie ziet, ook al kan dat einde nog makkelijk twee jaar duren en kunnen er nog cross-gen titels verschijnen ook. Hoe dan ook: een zwanenzang is niet van de ene op de andere dag gedaan, en brengt doorgaans mooie dingen met zich mee.
Update: er is wat meer info opgedoken over wat die "laatste levensfase" precies betekent. Kodera suggereerde dat die laatste levensfase nog zo'n 3 jaar zou duren en dat het vooral inhoudt dat de PS4 begint uit te bollen wat verkoop betreft, maar niet per se qua releases van grote games.
Voorts werden nog enkele interessante zaken gemeld, in het bijzonder omtrent PlayStation VR, ForwardWorks en PlayStation Vue:
- PlayStation VR doet het minder goed dan verwacht. De virtual reality headset doet het lang niet slecht en verkoopt goed, maar Sony had aanvankelijk hogere verwachtingen. Die waren mogelijk onrealistisch en worden bijgesteld, maar tegelijk wil Sony ook zorgen voor een gezondere groei van de PlayStation VR-markt. Dat kan natuurlijk maar op één manier: meer en betere games.
- ForwardWorks, de tak van PlayStation die zich op mobile games richt, heeft af te rekenen met verschillende vertragingen, niet alleen wat releases betreft maar ook aangaande de ontwikkeling van games. Daarom hingt Sony wat mobile games betreft wat achterop, maar ook daar wil men natuurlijk wat aan doen. Men voorziet een betere structuur en wil daarnaast een beter evenwicht tussen bestaande IP's en nieuwe IP's voor mobile games.
- De tv livestreaming dienst PlayStation Vue kwam in 2016 in een dal terecht wat gebruikers betreft, maar sindsdien gaat het langzaam maar zeker beter. Sony wil ook hier in blijven investeren om op langere termijn winst te verzekeren.
- Sony wil na 2018 verder inzetten op exclusieve games. Het gaat dan niet alleen om nieuwe IP's, maar ook om het "verfrissen" van bestaande IP's (denk aan God of War).