Geen refund mogelijk in eShop, Nintendo onder vuur
Update: Nintendo heeft in een korte reactie laten weten dat de eShop voldoet aan de Europese regelgeving. Het is nu afwachten wat er verder zal gebeuren met de bemerkingen van de Noorse instantie.
In Noorwegen heeft een instantie die instaat voor de bescherming van de rechten van consumenten onderzoek verricht naar refundmogelijkheden bij digitale gameplatformen. Enkel Steam en Origin zouden volgens de instantie adequate systemen hebben voor de terugbetaling van gekochte games. Battle.net, Uplay, PlayStation Store en Xbox Store dan weer hebben wel een terugbetalingssysteem voorzien, maar dat zou niet gebruiksvriendelijk zijn en vereist een direct contact met de klantendienst. Eén platform in het onderzoek had geen enkele refundoptie: de eShop van Nintendo. "Elke verkoop is finaal," wordt er gemeld, en dat is een probleem.
Volgens de Noorse instantie is het totale gebrek aan een refundoptie in strijd met de Europese regelgeving daaromtrent. Hoewel het in principe mogelijk is om een reeds afgeleverd product en daardoor voltooide verkoop uit te sluiten van een terugbetaling, is dat niet mogelijk voor een pre-order. Volgens de Europese wet immers hebben klanten altijd het recht om af te zien van een verkoop als het product dat gekocht wordt nog niet is afgeleverd. Wie een pre-order heeft geplaatst voor een game die nog moet verschijnen en vervolgens die aankoop wil annuleren om zijn of haar geld terug te krijgen, moet die optie dus hebben, en die is er niet bij de eShop.
De Noorse instantie heeft nu een brief gestuurd naar Nintendo om hen hier op te wijzen en om te vragen of er eventueel toch een refundsysteem aanwezig is dat men over het hoofd heeft gezien. Zo niet, vraagt men Nintendo om uitleg over waarom zo'n systeem niet voorzien is, want wie weet interpreteert Nintendo de wet op een andere manier en dan is dat weer een vertrekpunt voor verdere discussie.