DICE reageert op controverse loot boxes in Star Wars Battlefront II
Na de bèta lijkt ook Star Wars Battlefront II, net als wel meer AAA-games tegenwoordig, met een loot box probleem te zitten, toch op zijn minst in perceptie. De crates in de game, die je ook met echt geld kan kopen, geven spelers Star Cards en die kan je gebruiken om je krachten in de game te versterken. Ook het progressiesysteem in de game hangt hiermee samen, terwijl bijvoorbeeld ook nieuwe wapens uit crates komen.
In plaats van ervoor te betalen kan je echter ook gebruik maken van Scrap, een in-game currency die je krijgt als je een duplicaat krijgt via een crate. Krijg je dus een wapen dat je al hebt, dan kan je dit omvormen naar Scrap en als je genoeg Scrap hebt, dan kan je zo een nieuw wapen kopen. Op basis van de bèta echter ziet het ernaar uit dat het erg lang kan duren alvorens je voldoende Scrap hebt om aan een nieuw wapen te geraken. Deze hele kwestie maakt dat het loot box systeem van Star Wars Battlefront II door velen wordt bestempeld als pay to win.
Bij DICE zijn ze er nu snel bij om de ophef omtrent het systeem te nuanceren en uit te klaren. Zo wijst DICE erop dat de bèta niet het volledige systeem bevat en dat de bèta wat dat betreft dus geen goed beeld geeft van wat spelers te wachten staat. Hoewel crates in de game inderdaad Star Cards opleveren, wijst DICE erop dat men tracht de balans redelijk te houden door de sterkste items enkel verkrijgbaar te maken via in-game achievements. Voorts moeten spelers nog steeds de juiste rang behalen om gebruik te kunnen maken van nieuwe Star Cards en wapens, en die rang kan enkel verkregen worden door effectief te spelen. Van nul beginnen en meteen haast onoverwinnelijk worden door wat centjes uit te geven zou dus niet mogelijk zijn.
• There are many things you can earn in the game, including weapons, attachments, credits, Star Cards, Emotes, Outfits and Victory Poses. • As a balance goal, we’re working towards having the most powerful items in the game only earnable via in-game achievements. • Crates will include a mix of of Star Cards, Outfits, Emotes or Victory Poses. • Players earn crates by completing challenges and other gameplay milestones, or by purchasing them with in-game credits or Crystals, our premium currency. • If you get a duplicate Star Card in a crate, you will get crafting parts which you can then use to help upgrade the Star Card of your choice. • And lastly, you have to earn the right to be able to upgrade Star Cards and unlock most Weapons. You can only upgrade or unlock them if you have reached a high enough rank, which is determined by playing the game. |
DICE wijst op nog wat andere zaken ook, zoals het feit dat je dus Scrap krijgt als je een duplicaat krijgt via een crate, en dat je crates ook kan kopen met in-game credits, en dat je ook crates krijgt voor in-game mijlpalen. De grond van de zaak echter is dat de loot boxes meer dan alleen maar cosmetische items bevatten, en dat spelers dus effectief een in-game voordeel kunnen halen als ze wat centjes uitgeven. De loot crates zijn geen bijkomstigheid, ze maken integraal deel uit van de progressie in de game, en je kan ervoor betalen. Alles kan natuurlijk ook verkregen worden door de game gewoon te spelen, maar wat dat betreft zal nog moeten blijken hoe gebalanceerd het hele systeem is.
Star Wars Battlefront II verschijnt op 17 november voor pc, PS4 en Xbox One. DICE heeft dus nog wat tijd om aan het systeem te sleutelen, of om spelers ervan te overtuigen dat het heus wel meevalt.