Disney laat PewDiePie vallen na anti-semitische grapjes
Disney heeft de samenwerking met de 27-jarige Felix Kjellberg, beter bekend als YouTuber PewDiePie, stopgezet. Disney had een zakelijke relatie met PewDiePie via Maker Studios, een YouTube-netwerkpartner die het bezit. Via Maker Studios werd in 2014 Revelmode gecreëerd als multimediaal netwerk waar PewDiePie mee eigenaar van werd. Revelmode produceert naast video's ook mobiele apps, games en merchandise.
Het stoppen van de samenwerking tussen Disney en PewDiePie komt er na een artikel van The Wall Street Journal over anti-semitische content die het afgelopen half jaar opdook in 9 video's van de YouTuber. Het gaat daarbij onder meer om PewDiePie die militair gekleed naar een toespraak van Hitler kijkt, PewDiePie die een filmpje bekijkt waarin "Jezus" zegt dat Hitler niets verkeerd heeft gedaan, PewDiePie die freelance acteurs heeft ingehuurd om gek te doen en daarbij een bordje met "Death to all Jews" erop omhoog te houden, PewDiePie die in een game meubilair zodanig ordent dat het een hakenkruis vormt, en meer.
Verschillende van de filmpjes in kwestie zijn inmiddels niet meer terug te vinden op het kanaal van PewDiePie, die in een blogbericht laat weten dat het om grapjes gaat die uit hun context getrokken zijn. Bij de video over de freelance acteurs en het anti-semitische bord bijvoorbeeld wilde hij naar eigen zeggen enkel aantonen hoe "crazy" de "modern world" is, en dat er dus blijkbaar mensen zijn die dergelijke video's maken als ze ervoor betaald worden.
PewDiePie wil verder duidelijk maken dat hij op geen enkele manier haatdragende houdingen steunt, en hoewel het niet zijn bedoeling was, begrijpt hij dat sommige grapjes uiteindelijk wel aanstootgevend zijn.
The Wall Street Journal verwijst ook naar The Daily Stormer, een neonaziwebsite die zich inmiddels de "#1 PewDiePie Fansite" noemt. Daar klinkt het dat het goed zou kunnen dat PewDiePie inderdaad niet hetzelfde denkt als hen, en dat hij mogelijk publiciteit zocht, maar dat dat er uiteindelijk niet toe doet. Het loutere feit dat iemand als PewDiePie anti-semitische content brengt, is volgens The Daily Summer goed voor het als normaal gaan beschouwen van het nazisme.
The Wall Street Journal ging na het in kaart brengen van de anti-semitische content van PewDiePie aankloppen bij Disney, dat in een reactie liet weten dat met deze content een grens is overschreden. Ook werd bevestigd dat de samenwerking met PewDiePie dus wordt stopgezet.
Wat er precies zal gebeuren met Revelmode valt nog af te wachten. PewDiePie maakte er namelijk niet gewoon deel van uit, hij is er ook deels eigenaar van. Hoe die constructie precies in elkaar zit, valt moeilijk in te schatten, en dus valt het ook nog af te wachten in hoeverre de banden werkelijk doorgeknipt worden. Veel van de content die Revelmode brengt draait ook rond PewDiePie, dus als hij effectief wegvalt zou dat mogelijk grote gevolgen kunnen hebben.
Reacties over het hele voorval zijn zoals verwacht weer divers. Sommigen zien het (weer) als een poging van PewDiePie om extra aandacht naar zich toe te trekken, anderen vinden dat de hele zaak wordt opgeblazen. Nog anderen zijn dan weer van mening dat het inderdaad geen zuiver anti-semitische content is, maar wel zwarte humor waarmee mogelijk ook iets aangekaart wordt. Feit blijft echter dat je bij het maken van dergelijke content ook wel degelijk reacties kan verwachten, en volgens sommigen had PewDiePie zich hier bewust van moeten zijn en was het verantwoordelijker geweest om van dergelijke content weg te blijven, want ook al kan het grappig of confronterend bedoeld zijn, content kan ook erg snel en makkelijk verkeerd begrepen worden, zeker wanneer je met zo'n groot publiek als PewDiePie zit, waaronder heel wat jongeren. PewDiePie zelf gaf in zijn blogbericht ook aan dat hij inziet dat hij via dergelijke content écht anti-semitische gedachten en personen als het ware zou kunnen goedpraten, wat naar eigen zeggen niet zijn bedoeling is.
Mogelijk krijgt dit alles nog een vervolg en zal er nog heel wat over gesproken worden, niet alleen over de al dan niet anti-semitische content op zich maar ook de rol van YouTubers en verder natuurlijk de gevolgen voor Revelmode. Duidelijk is alleszins dat het een heikele kwestie blijft, zeker wanneer de media erop springt en een bedrijf als Disney daardoor in nauwe schoentjes komt.