4Gamers aan de slag met de Nintendo Switch
Zoals velen onder jullie weten vond afgelopen vrijdag, op 13 januari, een speciale live Nintendo Direct stream ter ere van de Nintendo Switch plaats. Wij kregen van Nintendo een uitnodiging om diezelfde namiddag het toestel eens uit te proberen. Met Joy-Cons en Pro Controller in de hand testten we in Parijs tal van games die in de Direct-presentatie te zien waren.
Doordat het die nacht flink wat had gestormd, lag het treinverkeer een beetje in de war. Het Thalys-toestel dat het door Nintendo geïnviteerde hoopje persmensen naar Parijs diende te vervoeren, zou haar rit niet kunnen doorzetten. Daardoor werden we naar een toestel van een uurtje later verplaatst. Gelukkig was iedereen goedgeluimd, inclusief de mensen die ons meldden dat we van hun gereserveerde plaatsen moesten oprotten. Zij deelden hun goede humeur gewoon onder vorm van boze blikken en woorden in plaats van een glimlach. Goed, het is niet iedereen gegund; wij gamers werden die ochtend immers al flink verwend met nieuws over de Switch, waarvan we dadelijk eens zouden mogen proeven. Vaarwel chagrijnige treinreizigers, hallo Parijs.
Vanuit Paris-Nord werd het testosteron-geladen gezelschap netjes met de taxi vervoerd naar het gebouw genaamd Grand Palais, om daar door een heleboel glimlachen te worden ontvangen. Dat en enkele controles tegen drugs, geweren en bomgordels. Zonder incidenten mocht iedereen door de controle, wat best ironisch is, gezien een groot deel van het publiek binnen met geweren en bommen zou spelen.
Goed, down to business. In de speelzaal werden we van veertien games voorzien, waarvan eentje bestond uit zes speelbare minigames. Super Mario Odyssey was helaas niet speelbaar (damn you, stempelkaartje en de valse hoop die je teweegbracht). De speelbare games waren Arms, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Mario Kart 8 Deluxe, Snipperclips, Skylanders: Imaginators, Sonic Mania, Just Dance 2017, Super Bomberman R, Has-Been Heroes, Ultra Street Fighter II, Fast rmx, Disgaea 5 Complete, Splatoon 2 en 1-2 Switch. De ene game moest al wat langer gespeeld worden dan de andere om een degelijke indruk te krijgen, wat op de volgende pagina ook te merken zijn aan wat erover kan worden geschreven.
1. Arms / Creatief erfgoed van de Wii
Arms is bijzonder. Vechten met immens lange armen brengt een nieuwe ervaring naar de Switch, met een besturingswijze die eigenlijk met de Wii al mogelijk had kunnen zijn. We kregen vijf personages te zien, met unieke vaardigheden en uitrusting. Zo zijn er personages die zichzelf kunnen genezen, die tijdelijk onzichtbaar kunnen worden en dergelijke.
Het spel is veel diepgaander dan je aanvankelijk zou denken; het is meer dan enkel wat naar voor zwieren met je armen. Het spelen vergt echter wel wat energie van de speler, waardoor lange speelsessies bij de gemiddelde gamer waarschijnlijk onbestaande zullen blijven. Desalniettemin heeft de charme en het potentieel van deze game makkelijk een top 3-game in deze speelzaal gemaakt.
2. The Legend of Zelda: Breath of the Wild / Switch
Na een prachtige nieuwe trailer te hebben gezien diezelfde dag, was het tijd om Link zelf eens te doen ontwaken. Aan de playthrough van de 20 minuten durende demo viel niets bijzonders te bemerken en dat is op de meest positieve manier bedoeld. De game speelde vloeiend en we konden het belangrijkste mechanisme van de Switch eens uittesten: het "switchen" van scherm. De demo werd begonnen met de Pro Controller en tijdens het spelen namen we het scherm uit de Docking Station, waarop het spel vlotjes op het kleine scherm verder ging, met besturing door middel van de Joy-Cons.
Het spel zag er nog steeds fantastisch uit op het 720p scherm van de Switch en van framedrops hadden wij alvast geen last. Door de console opnieuw te "docken" ging het beeld weer naar het grote scherm, zodanig snel dat er net genoeg tijd was om de Pro Controller weer vast te nemen. Een mechanisme met ongelooflijk veel potentieel. Zowel voor het testen van de console als deze prachtig ogende game kan 3 maart er niet snel genoeg zijn.
Over de voice acting gaan we ons niet uitspreken, aangezien we het in het Frans te horen kregen. Jammer. Wie zich stoort aan voice acting bij Zelda-games krijgt goed nieuws: enkel bepaalde cutscenes zullen ervan worden voorzien. Voor de rest blijft de game trouw aan de kleine geluiden en kreunen wanneer je met een NPC praat.
3. Mario Kart 8 Deluxe / Mario Kart 8, een beetje anders
Deze game is zowat wat je ervan zou verwachten: Mario Kart 8, zoals we die zagen op Wii U, maar met alle DLC van tevoren geïnstalleerd. Voorts waren de Inklings uit Splatoon aanwezig als speelbare personages en zo zullen er nog wel enkele nieuwigheden worden toegevoegd. Wat in het oog springt, is dat er verschillende manieren van besturen mogelijk zijn: Pro Controller, 2 Joy-Cons of 1 Joy-Con zijwaarts, voor besturing analoog met Wii remotes. Een Joy-Con zijwaarts is een van de kleinste controllertjes die we ooit al hebben kunnen vastnemen, maar het voelt niet onwennig aan. Wie de Wii Wheel (het stuurtje dat voor de Remotes werd ontwikkeld) gaat missen, krijgt bij deze goed nieuws: ook de Joy-Cons worden van een aangepast stuurtje voorzien.
Wat minder goed was aan deze demo, is dat bewegingsgevoelige besturing automatisch stond ingeschakeld, waardoor bochten soms moeilijk te nemen waren voor wie enkel met joystick wilde spelen. Hopelijk laat men de mogelijkheid aan de speler om dit uit te schakelen. Een andere toevoeging die we sinds Double Dash niet terugzagen is die van de dubbele item boxes. Spelers kunnen nu opnieuw tot twee voorwerpen tegelijk dragen om het elkaar lastig te maken op de racebaan.
4. Snipperclips / Een innovatieve coöp-game
Snipperclips is een coöperatieve game die twee spelers, met elk een Joy-Con in de hand, samen laat nadenken om puzzels op te lossen. Ze hebben elk controle over een stukje papier en kunnen in elkaar snijden en op elkaar springen om levels te doorkruisen. De joysticks, knoppen en bewegingssensoren van de Joy-Con worden allemaal benut. Het wordt zeker een leuke titel, eentje om in het oog te houden.
5. Sonic Mania / Need for Speed: Hedgehog edition
Een grote fanservice naar liefhebbers van de originele games, zo lijkt het wel. Sonic Mania brengt die oude graphics terug naar wat een nieuwe game zou moeten worden. Wij speelden met Sonic, die gevolgd werd door zijn goede vriendje Tails, het eerste level uit en voelden dat gevoel van weleer opduiken.
6. Skylanders: Imaginators / Onverwacht grafische pracht
Wel, dit is eigenlijk zo'n beetje God of War voor het jongere publiek, met een briljant marketingteam. Het enige dat we hierover nog wel MOETEN zeggen, is dat het grafisch eigenlijk een heel mooi spel bleek te zijn.
7. Just Dance 2017 / Vrei sa pleci dar nu-ma, nu-ma iei
Zoals het op de Wii met de Remote het geval was, kan je nu met een enkele Joy-Con aan het dansen en het spelen van deze game voelt heel erg gelijkaardig aan die ervaring. Wij dansten op Dragostea Din Tei van O-Zone en, we zijn er niet trots op, we behaalden de absolute topscore van die dag.
Oké, we zijn er stiekem wel trots op. Een prijs mochten we ginds niet in ontvangst nemen, maar hier en daar een felicitatie in de comments zou niet misstaan.
8. Splatoon 2 / Over die nieuwe Pro Controller...
Over Splatoon 2 zelf valt eigenlijk vrij weinig over te zeggen, behalve dat het idee achter de Switch het makkelijker zal maken om spelers lokaal met elkaar te verbinden en een potje te spelen. Het spel oogt kleurrijk en mooi, zowel op het kleine als het grote scherm.
Op het grote scherm kregen we het spel met de nieuwe Switch Pro Controller te spelen. We merkten dat ook deze bewegingsgevoelig is, wat het richten intuïtiever maakt in tegenstelling tot de Wii U Pro Controller. Hopelijk wordt er op de juiste manier gebruik gemaakt van deze functie, want er kan veel moois mee worden gedaan.
9. Super Bomberman R / Klassieke Bomberman, nu ook voor Switch
Hier speelden we tegen drie andere spelers vijf spelletjes traditionele Bomberman. Laat het geweten zijn: de anderen maakten geen schijn van kans, 4Gamers represent. Met een verpletterende 5-0-0-0 speelde onze roze Bomberman die andere knullen naar huis.
Niet enkel de kleur van je Bomber-mannetje kan je overigens aanpassen, ook de vorm van de... pompom kan aangepast worden. Uiteraard was deze game met een enkele Joy-Con speelbaar en dit was de enige game waarbij we eigenlijk een vierpuntdruktoets (de D-pad) misten.
10. Disgaea 5 Complete / Meest. Ingewikkelde. Demo. Ooit.
Laat ons meteen eerlijk zijn: deze demo hoorde niet thuis in deze speelzaal. Disgaea is een reeks games waarbij je een klein leger instructies geeft à la Fire Emblem, met ingewikkelde mechanics. De grafische stijl noch de besturings-mechanics gaven weer wat van deze game een unieke Switch-ervaring zou maken. Niet dat het spel er slecht uit zag, maar op een dag als deze zal een 2D-game ons niet omver blazen.
Goed, de demo werd wel voorzien van heel zwakke vijanden en was dus eenvoudig uit te spelen, maar dit is eigenlijk niet de ideale game om gamers "eventjes te laten spelen", omdat het spel gewoon niet eenvoudig genoeg is, ook al was de knaap die de demo uitlegde duidelijk wel een fan, die wist wat hij aan het uitleggen was.
11. 1-2 Switch / 6 minigames = 1 game?
Met een duidelijk vraagteken. Zes kleine games werden ons aangeboden. Enkele ervan waren goed, anderen waren minder goed of vreemd. Wat ze gemeenschappelijk hadden, was dat twee spelers telkens rechtover elkaar zaten, met elk een Joy-Con in de hand, om zo een soort wedstrijd te houden. Laat ons ze eens individueel bekijken.
A) Milk: Je bent in Parijs. In een zaal vol gamers, waarin je niemand echt heel goed kent. Rechtover je zit een zwarte jongeman met bijhorende afro en een bril. Je kijkt hem in de ogen, want dat is wat je moet doen bij 1-2 Switch. Je bent klaar om "Milk" te spelen, een game waarbij je een Joy-Con rechtop in je hand vasthoudt. Je moet... je hand op en neer bewegen en... met je vingers op de schouderknoppen drukken om spanning toe te passen om... melk uit een uier te krijgen. Zoveel mogelijk. Zoveel mogelijk glazen vullen, terwijl iemand rechtover je in je ogen kijkt en hetzelfde doet. Als er iets is wat Milk heeft gedaan, is het zorgen voor de meest verwarrende speelervaring van ondergetekende, aller tijden.
B) Samurai Training: Rechtover je staat iemand die met zijn/haar Joy-Con een katana (samoeraizwaard) heeft. Die zal dan naar beneden hakken (waarbij schijnbewegingen zijn toegestaan), waarop jij met jouw Joy-Con in je handen moet klappen om het zwaard tegen te houden. Zo werk je om beurten, totdat iemand niet tijdig klapt. Gelukkig hadden we hier een leuke medewerker voor ons, die zo lief was om zich snel te laten verliezen. Dit kon eindeloos doorgaan.
C) Copy Dance: Je tegenspeler neemt een pose aan, die jij dan zo accuraat mogelijk moet nadoen. Vervolgens wisselen jullie van rol. Op het einde krijg je te zien wie het meest accuraat heeft gekopieerd. Opnieuw heel onwennig om met een wildvreemde te doen, hopelijk wordt het dat niet in de woonkamer.
D) Quick Draw: Vanaf hier worden de minigames beter. Quick Draw laat twee tegenspelers elkaar in ware western-stijl in de ogen kijken, totdat ze allebei moeten "Draw"en. Dan moeten ze beiden de Joy-Con naar voren richten en de schouderknop gebruiken om te schieten. Wie dit het snelste doet (en niet te veel naar beneden richtte), wint het spel. Goed, een leuke mechanic om in een western-game zoals Red Dead Redemption te kunnen gebruiken.
E) Safe Crack: Hier is het van belang om goed te voelen wat je doet. Je moet een kluis kraken door te draaien met je Joy-Con. Je voelt hem lichtjes trillen, totdat je net op de juiste hoek zit, waardoor hij iets harder trilt. Blijf je even die hoek aanhouden, dan mag je verder en wie zo het snelst drie keer juist is, heeft gewonnen. Opnieuw leuk om te te voegen in een game waarbij je een bankoverval zou moeten plegen of iets dergelijks.
F) Ball Count: Na Milk kon dit werkelijk alle kanten uitgaan, maar gelukkig dient hier de Joy-Con ter illustratie van de beruchte HD Rumble. Je moet hem heen en weer tillen, waarbij je het gevoel hebt dat er metalen balletjes in je controller zitten. Aan de hand van de trilling kan je zo voelen hoeveel balletjes je in handen hebt en het is dan aan de spelers om te raden hoeveel het er zijn. Dit is werkelijk puik gedaan en inderdaad een mooie illustratie van de rumble. We zijn benieuwd wat Nintendo (of andere ontwikkelaars) hiermee nog op de proppen brengt (of brengen).
We hebben dus drie goede spelletjes gespeeld met 1-2 Switch. Er zouden nog meer minigames aan worden toegevoegd, maar dan nog denken we niet dat dit een volledige retailgame zou moeten worden. Hopelijk maakt Nintendo niet dezelfde fout als met Nintendoland bij de Wii U en bundelen ze deze game bij de Switch, zoals Wii Sports dat bij de Wii deed.
Zo heeft iedere gamer meteen een game, die met een ander kan worden gespeeld en de capaciteiten van de console wat toelicht. De spelletjes zetten voorts aan tot nadenken voor ontwikkelaars, om unieke mechanics te implementeren in games om ze zo beter te maken. Een volledige game echter? Dat kunnen we 1-2 Switch voorlopig niet noemen.
12. Ultra Street Fighter II, Fast RMX & Has-Been Heroes / De games die we niet hebben gespeeld
Helaas is een enkele namiddag niet genoeg om alles wat werd aangeboden te kunnen spelen, al hebben we ons best gedaan. Al kunnen we ons allen bij Street Fighter wel iets inbeelden en van Fast RMX verwachten we gameplay in de stijl van F-Zero, terwijl Has-Been Heroes iets unieks lijkt te worden, al kunnen we in alle eerlijkheid hier geen oordeel over geven op dit moment.