G2A ligt opnieuw onder vuur
G2A, de website waar je doorgaans goedkoop aan game keys kan geraken, ligt opnieuw onder vuur. Indie developer TinyBuild (Punch Club, Party Hard, SpeedRunners) berekende dat via G2A al voor een waarde van 450.000 dollar aan codes van de ontwikkelaar verkocht werden, terwijl de studio zelf amper iets van dit geld heeft ontvangen. De reden hiervoor moet volgens TinyBuild gezocht worden bij de manier waarop G2A werkt, waarvan bekend is dat er problemen mee zijn.
Het probleem van G2A
TinyBuild vergelijkt G2A met eBay, een vergelijking die inderdaad voor een groot deel klopt. G2A is namelijk een platform waarop iedereen zijn of haar overbodige keys kan verkopen. Heb je enkele keys van een Humble Bundle die je niet wil, dan kan je die bijvoorbeeld kwijt op G2A. Het probleem is echter dat G2A ook gebruikt wordt om illegaal verkregen keys te verkopen. Het gaat dan om effectief gestolen keys of keys die massaal gekocht werden met behulp van gestolen kredietkaartgegevens.
In dat laatste geval worden (indie) developers en uitgevers nog eens extra hard getroffen ook. Op het moment dat duidelijk wordt dat keys frauduleus gekocht werden, moeten ze namelijk vaak het aankoopbedrag teruggeven aan de rechtmatige eigenaar van de kredietkaart, terwijl de gestolen keys tegen dan al verkocht zijn via G2A voor een aantrekkelijke prijs. Een crimineel heeft dus mooi winst gemaakt (gekocht met andermans geld en zelf verkopen) en aangezien de koper niet op de hoogte is van het feit dat hij eigenlijk een gestolen key heeft gekocht, zou de key in kwestie de-activeren een extra onschuldig slachtoffer maken. Traceren welke keys waar en wanneer precies frauduleus verkregen zijn is trouwens ook een moeilijke zaak, waardoor keys de-activeren ook niet evident is.
De problemen die G2A heeft, kan je natuurlijk ook bij eBay of eigenlijk eenders welk verkoopplatform vinden. Op eBay kan iemand bijvoorbeeld ook gewoon een gestolen lamp verkopen. Het verschil is echter dat het verhandelen van keys via G2A online veel sneller gaat, niet alleen omdat het louter digitale transacties betreft, maar ook omdat G2A zelf amper controle uitvoert of de zaken reguleert. Bij andere platformen bijvoorbeeld is er controle op identiteit- en bankgegevens, maar bij G2A kan je gewoon een account aanmaken en je bent eigenlijk al vertrokken. Accounts kunnen wel geblokkeerd worden, maar dat is dan pas nadat een inbreuk is vastgesteld en nadat de vogel reeds gaan vliegen is.
TinyBuild vs. G2A
Heel deze gang van zaken was natuurlijk al bekend, maar wordt nu nog eens onder de aandacht gebracht door TinyBuild, dat G2A heeft gevraagd om actie te ondernemen. G2A liet weten dat het wil helpen, maar blijkbaar zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. G2A wil namelijk dat TinyBuild effectief met hen gaat samenwerken voor de verkoop van keys. Ook suggereert G2A dat de verkochte keys van TinyBuild helemaal niet gestolen zijn, maar dat ze via G2A verkocht worden door andere distributiepartners van TinyBuild zelf.
Hoe de vork precies in de steel zit, zullen we voorlopig waarschijnlijk niet te weten komen, maar het is niet de eerste keer dat G2A zich agressief en bedenkelijk opstelt om zich te verdedigen. In 2014 was er ook al eens heel wat ophef rond G2A, dat toen uiteindelijk besliste om een bepaalde verkopersaccount te blokkeren omdat die zich niet aan de regels had gehouden. De regels in kwestie die overtreden waren, werden echter pas na alle klachten toegevoegd aan de gebruikersvoorwaarden. Verder verwijst G2A voortdurend naar het feit dat het zelf slechts een platform is en dat de verantwoordelijkheid dus bij de verkopers ligt, maar over mogelijk verscherpte controles en reguleringen die G2A zou kunnen implementeren blijft het stil.
Oplossing?
G2A heeft tegenover TinyBuild laten weten dat het 3 dagen de tijd heeft om een lijst te geven van keys die volgens de studio frauduleus verkregen zijn, zodat G2A dit kan controleren en eventueel actie kan ondernemen. TinyBuild is echter niet van plan zo'n lijst te geven, simpelweg omdat het G2A niet vertrouwt. In plaats daarvan geeft TinyBuild G2A nu 3 dagen om de hele kwestie op te lossen, niet alleen voor hen maar ook voor andere ontwikkelaars en uitgevers die getroffen worden door het model dat G2A hanteert. TinyBuild ziet verschillende mogelijkheden:
1. Uitgevers toelaten een minimum prijs te bepalen waaraan hun keys verkocht moeten worden.
2. Een bepaald % afspreken van de verkoopsprijs dat naar de uitgever/ontwikkelaar gaat.
3. Verkopers van keys op G2A verifiëren (identiteit, bankgegevens, ...) zodat fraude beter kan worden aangepakt en vervolgd.
Het is nu wachten wat G2A gaat doen, maar als er geen reactie komt, zal TinyBuild mogelijk verdere stappen ondernemen. Wie weet zullen uitgevers en ontwikkelaars zich ook verder gaan verenigen om samen sterker te staan tegen G2A.