PS2-emulatie op PS4 werkt minder goed voor PAL-versies
De PS2-emulatie die recent werd geïntroduceerd voor PS4 lijkt niet echt zonder problemen te verlopen. Een technische analyse van enkele ports heeft namelijk onthuld dat voornamelijk de PAL-versies van deze ports te lijden hebben onder het emulatiesysteem. Kort gezegd lijkt de emulatie enkel geoptimaliseerd te zijn voor de NTSC-versies, die in Noord-Amerika gebruikt worden, terwijl wij de PAL-versies hebben, waarmee de emulatie minder goed overweg kan.
NTSC- en PAL-versies van games hebben namelijk verschillende refresh rates voor de frames, waardoor je in de VS 30fps hebt en in Europa (en enkele andere regio's) 25fps. Via een techniek genaamd frame blending tracht de emulatiesoftware die 25fps op te krikken, maar het resultaat is dat het beeld net iets minder vloeiend loopt. Voorts is het zo dat er, hoewel er een min of meer stabiele 30fps bereikt kan worden, toch een ongelijke verdeling kan zijn van de frames binnen die seconde, wat opnieuw een minder vloeiend beeld oplevert, al moet je natuurlijk wel gevoelig zijn voor dergelijke zaken want veel mensen zien het verschil amper. Het is momenteel niet bekend of Sony hier nog iets aan gaat veranderen.