Wat wij willen van Assassin's Creed Syndicate
Een nieuw jaar betekent in de gamesindustrie ook meteen een nieuwe reeks sportgames, een nieuwe Call of Duty en ook een nieuwe Assassin’s Creed. Ubisoft leunt sterk op diens populairste franchise, al wankelde het zitje vorig jaar wel heel erg toen bleek dat Assassin’s Creed Unity de ene bizarre bug na de andere bleek te bevatten.
Gratis games, verschillende patches en een lek over Assassin’s Creed Victory later ging de storm enigszins liggen. Tijd dus om de aandacht naar Assassin’s Creed Victory te verleggen, al vond men het nodig om in de luwte de naam nog te tweaken naar Assassin’s Creed Syndicate. De omgeving (Londen) en de periode (Industriële Revolutie) bleven behouden, enkel de naam veranderde.
De eerste trailers, screenshots, nieuwigheden en obligate Collector’s Editions werden reeds onthuld en dus begint het speculeren over verdere content, extra Collector’s Editions en zelfs het openlijk verwensen van een bug-overladen release.
Wij lijsten in elk geval enkele zaken op die wij graag zouden zien gebeuren in en rond Assassin’s Creed Syndicate.
NAVIGATIE
Schroef de moeilijkheidsgraad nog wat op
Assassin’s Creed Unity probeerde de lat wat hoger te leggen qua moeilijkheidsgraad, al kwam dat voornamelijk door een nieuwe(re) vorm van combat te introduceren. Nog steeds moet je veelal vijanden één voor één verschalken, maar het werd toch al net iets pittiger gemaakt.
Toch kan het op dit vlak, zeker voor de ervaren AC-gamer, nog een pak beter. Het hoeft daarbij geen Dark Souls / Bloodborne-getinte taaiheid te etaleren, maar iets meer variatie in de vijanden en ook meer teamwork tussen die verschillende vijandelijke strijdkrachten zou het gevoel van een Assassin wel aanzienlijk kunnen aanscherpen en daardoor ook de spanning kunnen doen toenemen.
Zorg er ook voor dat bepaalde zaken niet oppermachtig zijn, want de rookbom blijft op dat vlak wel bijzonder dominant qua aanvals- of verdedigingsactie, net zoals de pas aangekondigde grapple hook wel eens hét (iets te handige) extraatje van deze game zou kunnen worden – zéker in combinatie met mogelijke rookbommen.
NAVIGATIE
Behoud verworven mogelijkheden
In de vorige Assassin’s Creed-games kon het hoofdpersonage en de speler gebruik maken van een waaier aan extra mogelijkheden, die in andere AC-games dan weer worden afgenomen. Dat gaat van een andere klederdracht (Liberation) tot multiplayer (in verschillende AC-games) of je mede-Assassins inzetten tijdens de strijd (onder meer in Brotherhood).
Zo kregen we tijdens Assassin’s Creed Unity co-op in plaats van multiplayer, een ruil die nog aanvaardbaar lijkt te zijn, maar dat is iets waarover we op dit moment nog niks weten voor Syndicate. Mocht deze feature sneuvelen (al dan niet ten voordele van andere features), dan lijkt het eerder een stap terug en niet eentje die op basis van Unity gemaakt werd, aangezien AC-games meerdere jaren in ontwikkeling zijn.
Zelf zien we de eerder vermelde Batman-getinte grapple hook wederom sneuvelen in de volgende game. Niet omdat het niet bijzonder handig zou zijn (enkel maar klimmen wordt ook maar saai en die touwplatformpjes uit voorgaande games gaan niet eeuwig mee), maar wel omdat het ongebalanceerd en een (te) gigantisch voordeel kan zijn. Mocht hij geen balancering meekrijgen, staat hij ongetwijfeld met stip op 1 om uit de volgende AC te vliegen.
NAVIGATIE
Respecteer de geschiedenis van de franchise
Waar elke Assassin’s Creed-game de geschiedenis van de mensheid als achtergrond gebruikt om avonturen te beleven, heeft de franchise zelf ook een achtergrond. Deze begon met Desmond Miles en Altaïr en kwam zo bij Abstergo terecht.
Een Tabula Rasa later zitten we nog altijd zonder quasi enige vooruitgang qua backstory en evolueert dat onderdeel ook niet meteen snel in de nieuwste games. Met een propere lei beginnen is niet meteen een probleem, maar de franchise lijkt op dat vlak eerder te springen naar losstaande verhalen binnen dezelfde context in plaats van een gedreven avontuur dat naast historische elementen ook een hedendaags element bevat.
Er kwam wel kritiek op de wissel tussen verleden en heden bij voorgaande games, maar aanmodderen om toch maar beide elementen te hebben (met een veel grotere focus op het verleden dan het heden), lijkt niet de beste aanpak.
NAVIGATIE
Zorg voor gefocuste spelervaring
Assassin’s Creed Unity was erin geslaagd om een behoorlijk gerichte ervaring te geven. Arno en diens deerne brachten één van de betere verhaallijnen binnen de franchise en sommige designkeuzes hielpen wel om de aandacht bij het spel te houden. Zo was je niet verplicht om je map boven te halen om toch nabij gelegen activiteiten te bekijken en dat leverde toch iets meer inlevingsvermogen op.
Trek dat echter door naar het volledige spel. Het is compleet zinloos (en gelukkig heeft Ubisoft dat ook ingezien door nadien een patch uit te brengen) om spelers te verplichten om naar mobiele platformen te trekken om in-game kisten open te kunnen doen. Het zijn misschien wel leuke extra’s, maar het vergalt vooral de in-game spelervaring. Vergelijk het met Destiny, een game die een veeg uit de pan krijgt omwille van diens zwakke verhaal en achtergrond, maar die blijkbaar wel tjokvol verhalen en geschiedenis zit. Jammer dat die dan weggestopt zit op de website en niet in de game zelf.
Qua gameplay weten we op dit moment nog niet al te veel, maar we houden ons hart vast voor de koetsscènes die misschien wel spectaculair ogen (zeker in films), maar die voorlopig toch een beetje hakkelig lijken over te komen. Misschien is het voor de focus van de game zelfs beter om dit zijsprongetje qua controle uit handen te geven en eerder de stuntman te zijn in plaats van de koetsier zelf?
NAVIGATIE
Overdaad schaadt
Dat Assassin’s Creed bij heel wat gamers een zekerheid is geworden qua aankoop, staat als een paal boven water. Wat Unity betreft, ondanks de miserabele lancering en dweilen-met-de-bugkraan-open, staat de teller toch ook vlotjes voorbij 5 miljoen exemplaren. Toch heeft Ubisoft wel wat oplapwerk voor de boeg, iets wat men misschien wel met een ‘eerlijkere’ campagne kan bereiken.
Er lijkt al een behoorlijke start te zijn genomen, met in-game beelden van de game in plaats van enkel maar de bombastische cinematische trailers – al zijn die op zich wel leuk om te bekijken. Zeker naar het meer hardcore publiek zal een realistischere aanpak veel beter overkomen en ook op meer sympathie kunnen rekenen. Hopelijk weet men die lijn door te trekken en gunt men Assassin’s Creed ook iets meer rust qua toelichtingspunten, want de franchise staat wel op eenzame hoogte binnen de gamesindustrie qua projecten en informatiemomenten.
Op dat vlak zou een meer beheerste aanpak van de Collector’s Editions ook al deugd kunnen doen. Soms is het bij een AC-game niet echt mogelijk om nog te kunnen volgen met alle Collector’s Editions. Oké, verschillende retailers kunnen op die manier hun “eigen” versie wat in de kijker zetten, maar een (doorwinterde) fan zal op één of andere manier wel altijd in de kou blijven staan. Meer focus op dit vlak kan ook zijn vruchten afwerken, lijkt ons.
NAVIGATIE
Bugs galore
In het afgelopen jaar kreeg Ubisoft sowieso al de wind van voor dankzij heel wat problemen met Watch_Dogs en nadien ook bij Assassin’s Creed Unity. De game werd dan wel gesmaakt omwille van de gameplayverbeteringen, toch bleef vooral de wrange nasmaak van heel wat bugs hangen.
Het effect van de nieuwe consoles, aangevuld met de ‘verplichte’ jaarlijkse release van de franchise, leken de positieve punten al snel onder de zoden te stoppen. Gelukkig voor Ubisoft bleek niet iedereen even veel last te hebben van de bugs, maar toch is het jammer aangezien deze zaken - die ongetwijfeld al langer gekend waren binnen de studio – opgelost hadden kunnen worden met een groter QA (quality assurance) team, waar dan natuurlijk ook nog wel naar geluisterd moet worden.
Bugs in een open world-game zijn veelal niet te vermijden en worden ook soms zelfs met de mantel der liefde bedekt (denk maar aan GTA V en Just Cause 2 die ook hun schare bugs hebben), maar als een previewversie één maand voor release nog propvol bugs zit die je tegenkomt zonder moeite te doen, dan schort er iets en weet je dat je tegen een mediastorm aan kunt lopen. Hier is dus nog makkelijk (veel) ruimte voor verbetering.
NAVIGATIE