Hoe erg kan de gamesindustrie nog worden?
Er gaat bijna geen dag voorbij of je wordt als (hardcore) gamer geconfronteerd met extra pakketjes hier, downloadable onderbroeken daar en zelfs extra kapsels om je personages mee uit te dossen, uiteraard allemaal met een prijskaartje.
DLC, het vuile, gehate woord is eruit. DLC komt in allerlei vormen en maten, maar los van de Ballad of Gay Tony DLC’s, die nog liefkozend uitbreidingen worden genoemd, zal een gemiddelde gamer (naast een onderdrukte woedegevoel) eerder aan outfits, extra personages, levels, nieuwe wapens en dergelijke meer denken als het woord DLC over de lippen rolt.
Met de Mortal Kombat Easy Fatalities-DLC nog maar net in onze ribbenkast gestampt, zetten we hier bij 4Gamers onze Nostradamus-hoed op en kijken we eens naar wat er misschien nog wel allemaal zit aan te komen, los van de huidige DLC-tendens, en in welke mate de gamesindustrie nog ruimte heeft om bijkomende aankopen op eenzame hoogte te brengen qua negativiteit.
PS: als we hiermee uitgevers op ideeën brengen, onze excuses.
NAVIGATIE
Rise of the Boob Raider
Lara Croft heeft tijdens haar carrière al behoorlijk wat voorgevelverschuivingen mogen ondergaan, maar dat is dan ook meteen het ideale element om in een DLC te gieten. Geef de normaal behoorlijk rondborstige dame een A-cup en vraag vervolgens een klein bedragje om in-game borstvergrotingen door te voeren.
€ 1 voor een B-cup, € 2 voor een C-cup, € 3 voor een D-cup en ga zo maar door. Laat het fatsoen echter overheersen en laat ons ophouden bij een F-cup.
Echter, als we dan toch borsten aan het manipuleren zijn, moeten we ook wel een stapje verder gaan en jiggle physics toepassen. Per borstmaat moet er wel meer code geschreven worden (het moet toch realistisch wiebelen naargelang de grootte, niet?) en dus moet er per stijgende cupmaat ook een eurootje meer gevraagd worden. Hou dus rekening met extra kosten bij grotere cupmaten, maar dat is realisme en dat willen we net in onze games.
NAVIGATIE
2K FIFA 16
Rechtlijnigheid, dat wil iedereen. Geen bochten meer, maar klaar en duidelijke taal. Ook bij sportgames kan het rechttoe rechtaan-gedrag wel eens flitsende gameplay opleveren. Weg met al die draaiballen, effectballen, alles gewoon rechtdoor.
Wil je toch iets meer variatie in je shots, dan kan je het Super Swerve Nadal Pack kopen en bij voetbalgames is er het Insane Roberto Carlos No Way Curve Shot pakketje om toch ook iets anders dan rechte lijnen te hebben, maar geloof ons, rechtdoor is de toekomst!
NAVIGATIE
Build Your Own Collector’s Edition Building Pack
Heb jij ook altijd al zo’n geweldig popje van je favoriete personage gewild? Met dit bouwpakket kan je op 12 maanden tijd, tot aan de release van de game, zelf je personage opbouwen. Koop het eerste pakketje met daarin de voeten en een potje bruine verf voor slechts € 1.
Elke maand daarna sturen we je het volgende bouwpakket op, voor slechts € 9,99 euro per volgend pakket en dan heb jij na 12 maanden voor slechts 109 euro een geweldig uniek popje.
*opgelet: lijm niet inbegrepen / popje is niet zoals het voorbeeld op papier / handleiding inbegrepen... online*
NAVIGATIE
Hyper Exclusive Amiibo
De popjes van Amiibo zijn zodanig populair dat mensen aan het einde van de productielijn zouden gaan staan om er toch eentje te bemachtigen. Zulke populariteit veronderstelt dat er nog wel meer geld te rapen valt.
Hierbij introduceren wij de Limited Use Amiibo: jouw Amiibo kan in wel 38 verschillende games gebruikt worden, maar om het unieke karakter te benadrukken kan je hem slechts 1 keer activeren per etmaal. Wil je hem snel gebruiken in een ander spel? Geen probleem, betaal gewoon 3,99 euro en je krijgt je activatie terug. Je kan natuurlijk ook gewoon een nieuw popje kopen om een eeuwige tweede activatie te bemachtigen, maar wacht... wat horen we? Jammer, alle popjes zijn uitverkocht.... dan toch maar die activatiecoupon?
NAVIGATIE
God of Bloodborne
Games kunnen zaken van elkaar leren om beter te worden. God of War is de top qua hack&slash en Bloodborne scheert hoge toppen als stevige kuitenbijter. Wij staken de koppen bij elkaar en kwamen met een ideaal concept voor zowel het brede publiek (hey, een bedrijf moet geld verdienen...) als de hardcore gamer!
God of Bloodborne koppelt de intense actie van God of War en het verrassingseffect van vele vijanden in Bloodborne. Eenmaal aangekomen bij de eindbaas hoef je niet al te veel moeite te doen, want je krijgt gewoon een mooi filmpje te zien waarin Kratos een volgende god om het leven brengt, vervolledigd met 3 QTE’s die je gewoonweg niet kan falen.
De hardcore gamer wordt echter niet vergeten, want die kan voor elke eindbaas de Bloodborne Edition kopen via PSN. Voor slechts € 4,99 / eindbaas krijg je de beenharde, taaie versie van het eindgevecht. Voor ieder wat wils dus.
NAVIGATIE
Dishonored Thief: Siege
Gesloten deuren. In het dagelijkse leven een noodzaak om dieven buiten te houden, in een game bijzonder vervelend omdat het schatten, alternatieve routes en nieuwe speelgebieden oplevert die je niet kan bereiken.
Uiteraard kan je op zoek naar de bewaker die ergens in de game rondloopt met de sleutel, maar daar heeft de gemiddelde gamer geen tijd voor. Bovendien zijn de uitgevers in het jaar 2039 al slimmer geworden en is er geen oplossing online te vinden, omdat de sleutel willekeurig bij andere NPC’s ligt en nooit dezelfde deur opent.
Hoe lossen we dat op? Koop nu je Online DLC Key voor slechts € 2,99 en een deur naar keuze gaat zomaar open. Wie toch liever iets goedkoper wil zitten, kan gewoon een Online Set of Keys kopen voor € 1,99, met 5 (niet echt) willekeurig samengestelde sleutels waarvan er minstens (lees: exact) ééntje ergens in-game een deur opent. Extra spannend (en spelduurverlengend) om te gaan zoeken welke.
NAVIGATIE
Grand Theft Creed: Hyper-Realism Edition
Het open world-genre, zeker met uitschieters als GTA en Assassin’s Creed, kijkt met regelmaat naar de werkelijkheid om zo een realistische wereld neer te zetten. Denk maar aan steden als Los Angeles, Parijs, Londen... Tegenwoordig kan je zelfs in heel wat gebouwen echt binnenlopen, een verfrissend nieuwe aanpak.
Uitgevers hebben echter nu een deal gesloten zodat gebouwen die in het dagelijkse leven inkom zouden vragen, ook in de game geld kunnen opleveren. Het Louvre digitaal binnenstormen? Sorry, eerst 15 euro inkom betalen. Ga je langs het raam binnen? Sorry, dat gaat niet, want we hebben een virtuele beveiliging ingebouwd waardoor je enkel via onze kassa kan passeren.
Neem je een taxi om naar een ander stadsdeel te gaan? Die pixels rijden niet vanzelf he. Betaal dus maar het tarief dat je normaal zou betalen in die stad. De ervaring van een grootstad zonder de verplaatsing echt te hoeven doen. Wow, such realism. Much amaze.
NAVIGATIE
DLC Evolved!
Vergeet de basisgame, want DLC is de toekomst. We gaan jullie dus niet vervelen met informatie over de basisgame, maar je kan nu wel al alle outfits, wapens, levels kopen voor € 59,99. Twee weken voor release zullen we dan ook wat informatie vrijgeven over het genre, het verhaal en de lengte van de basisgame.
Zodra de DLC beschikbaar is, kan je ook een Day One Game Pack kopen voor € 24,99, waarmee je de daadwerkelijke singleplayer en multiplayer kan aankopen zodat je je eerder aangekochte DLC wel degelijk kan gebruiken.
Ook onze planning voor de sequel ligt reeds klaar. Stap 1: we maken het DLC-pakket voor de eerste release goedkoper (naar € 39,99). Vervolgens brengen we een Skin Pack (€ 39,99) uit voor die DLC, want dat is eigenlijk wat je nodig hebt om de sequel te kunnen spelen. Ten slotte brengen we SingleMultiCampaignPlayer (€24,99) uit met wederom de single- en multiplayer in, een nagedachte als het ware. De wereld op zijn kop? Misschien...
NAVIGATIE
Metal Gear Solid: Box-to-life
Hideo Kojima heeft altijd al zaken op zijn eigen manier gedaan en als tegenbeweging tegen de toys-to-life games (Skylanders, Disney Infinity, LEGO Dimensions, Amiibo) heeft hij een Metal Gear Solid-game in ontwikkeling (uiteraard vrijgekocht van Konami) waarin het concept “game” en “exclusieve goodie” ten top wordt gedreven.
In samenwerking met IKEA en Fedex wordt immers Metal Gear Solid: Box-to-life voorgesteld, ter waarde van 69 euro. Deze ‘real-life cinematic gaming experience’ vindt plaats in elke lokale IKEA-winkel en wordt voorafgegaan door een 14-uur durende uitleg over hoe de game tot stand is gekomen en welke ideeën het allemaal niet hebben gehaald.
Daarna krijg je 1 kans om in de winkel zelf helemaal tot aan een doos te sluipen en als dat ongezien lukt, dan krijg je de hyperexclusieve Kojima-gehandtekende IKEA-doos mee naar huis (ter waarde van 1,99 euro). Lukt het niet, dan krijg je nog een “Snaaaaaaaaaaake”-getinte uitspraak via het intercomsysteem aangeboden en mag je met de troostprijs (een Fedex-doos met een handtekening van Michael Pachter ter waarde van 0,49 euro) naar huis.
NAVIGATIE
The Walking Effect: Deus is Strange
Keuzemogelijkheden, het geeft ons de kans om een verhaal helemaal vorm te geven zoals we zelf willen en het is zelfs een manier om het spel meermaals te spelen en verschillende avonturen te beleven binnen hetzelfde wereldje.
In deze nieuwe variant krijg je wel de verschillende keuzemogelijkheden te zien, maar enkel het ultieme goede einde (want we zijn allemaal toch die goedzak die alles en iedereen wil redden?) is effectief klikbaar. Wil je toch iemand van de berg duwen of wil je eigenlijk de smeerlap uithangen? Daarvoor kan je The Walking Effect: Deus is Strangely Mixed of The Walking Effect: Deus is Strangling Everyone kopen, maar wil je alles eens beleven, dan mag je de 17 verschillende versies downloaden, allemaal met 4 seconden extra in het eindfilmpje die je helemaal zullen overdonderen.
NAVIGATIE