PlayStation 4 komt aan op de 4G-redactie
Update 15:00
Killzone: Shadow Fall had minder dan een minuutje nodig om op te starten (met installatie inbegrepen). Hierbij hoor je de fan van de console net iets harder werken, maar zelfs dan blijft het geluidsniveau onder wat PS3-gamers zullen kennen van hun PS3 Phat.
Het spel zelf laat best indrukwekkende zaken zien qua belichting en ook qua geluid zit het voorlopig goed. Het breken van het licht op natte ondergronden is ook mooi om te aanschouwen. De open bossige wereld van de gekende gameplaytrailers doet soms pijn aan de ogen als de zon door de bladeren geraakt, een mooi tafereel. De vijanden komen voorlopig niet in grote aantallen op ons af, tenzij we zo slim zijn om een alarm te activeren. Het is ook best om rustig voortgang te maken, want de kleurrijkere wereld zorgt er ook voor dat vijanden soms moeilijker te spotten zijn.
Wat zowel Knack als Killzone wel als leuke gimmick hebben, is dat sommige geluiden via de controller komen, wat best leuk gevonden is. Het kan zijn dat dit op termijn vanzelfsprekend lijkt, maar op dit moment is het wel een aangenaam extraatje. Iemand trouwens zin in een Killzone-milkshake, Fat Shake genaamd?
Lol, fatshake #PS4share pic.twitter.com/RHlsp5vyKs
— papfles (@papfles4gamers) November 23, 2013
Update 12:30
We hebben de Share-integratie even getest en die lijkt goed te werken. Even afbeelding nemen, naar Twitter gooien en het doet alles mooi en snel. Dat is dus al goed geïntegreerd. Je kan ook kiezen om meldingen te krijgen wanneer bepaalde gameplay-delen "geblokkeerd" worden voor opnames. Zo kunnen wij niet opnemen wat je daadwerkelijk als "treasure" vindt, maar wel alles tot aan de specifieke treasure.
Treasure seeking in #Knack twittertest #PS4share pic.twitter.com/eLaEP9DVH8
— papfles (@papfles4gamers) November 23, 2013
Jammer is wel dat je filmpjes niet naar YouTube kan brengen. Het moet naar Facebook, iets wat niet iedereen zal willen. Twitch-integratie zit er wel al in, maar dat is enkel voor streams. Dat zullen we proberen te testen in de komende dagen.
Wisselen tussen je verschillende onderdelen lijkt in elk geval perfect te verlopen. Wisselen tussen Knack, vriendschapsverzoeken, de site even inladen, je Trophies bekijken en dan weer naar je spel gaan, gaat naadloos en zonder dat je je spel moet stopzetten en hele stukken opnieuw moet spelen.
Knack op zich is oké, maar niet overweldigend. De omgevingen zien er mooi uit, maar zaken die je in de huidige generatie al zag (modder die mee nog een aantal stapjes bleef 'plakken'), zitten hier soms niet in. Ook zijn sommige aanvallen de ene keer onmiddellijk fataal voor je personage en de andere keer niet, ongeacht de gelijke hoeveelheid leven die je nog hebt. Gelukkig herstart het spel wel snel bij een checkpoint en daarbij behoud je alle extra zaken die je in het voorgaande gevecht hebt vergaard (of ben je kwijt wat je net gebruikt hebt). Het spel ziet er wel mooi uit, maar net die kleine extraatjes links en rechts om alles nog levendiger te maken (en de kracht van de console te tonen) zijn niet altijd aanwezig.
De controller ligt - zeker voor mensen met grotere handen - beter in de hand. De hele omlijsting waar je je handen legt, heeft een ruwer randje om zo beter in de hand te liggen. De triggers zijn geen noodzakelijkheid bij Knack, dus of het uiteindelijk wat krampachtig wordt, kunnen we pas melden na een sessie Killzone: Shadow Fall. Die zal later deze namiddag volgen en dan zullen we ook meteen melden of de console stil blijft tijdens intense scènes en hoe snel we in het spel zitten terwijl er nog geïnstalleerd moet worden.
Update 11:00
PSN-account toegevoegd, zodat mensen kunnen meevolgen als ze dat willen (wanneer de PS4 aan staat): papfles4g.
Origineel
De Amerikanen zijn al een tijdje zelf bezig met hun PlayStation 4-console, maar wij moeten hier nog een kleine week wachten. Toch is het voor ons dit weekend werken geblazen, want een mooie timing heeft ervoor gezorgd dat we mooi over beide next-gen consoles beschikken in een rustig weekendje. Eerst aan de beurt is de PlayStation 4, terwijl YoniVL probeert uit te vissen hoe hij foto's moet maken om zijn Xbox One in de kijker te zetten.
Oeh, bubblewrap...
(twee uur later)
voor wie de hoesjes zelf wil zien
De console, controller en allereerste bevindingen op pagina 2
De PlayStation 4-console zelf
Sparkle sparkle
Look mommy, no hands
Phat(s) and small
De DualShock 4-controller
Zo lijkt hij eigenlijk niet groter...
Omgedraaid zie je het verschil wel
Op deze manier zie je ook het verschil
Zo staat 'ie aan
Eerste 5 minuten met de PlayStation 4
Na de console te hebben geïnstalleerd, start hij snel op (en behoorlijk geruisloos) en vraagt hij om internetverbinding. Zodra je die stappen hebt doorlopen (waarbij hij onder meer vraagt wanneer hij in standby moet gaan en wat hij dan mag doen), kan je gewoon aan de slag met het menu dat voor Playstation-fans heel herkenbaar zal overkomen. De volgorde is enigszins veranderd, maar als je bijvoorbeeld naar PlayStation Network wil, zal hij je vragen om een patch te downloaden. Als je bevestigt, zal je merken dat hij in de achtergrond al bezig was om deze patch binnen te halen (300 Mb), waardoor hij in ons geval al ruim voorbij de helft was nog voor we bevestigd hadden.
PlayStation 4-account:
Wie graag wil opvolgen wat ik allemaal uitsteek met de PS4 doorheen de dag (op de momenten dat ik niet afwezig ben uiteraard), kan me toevoegen op een nieuwe account: papfles4g. Zet even in de message wie je bent op 4G en ik zal friendship requests aanvaarden.
Vragenvuur
We storten ons nu op ettelijke aspecten van de console, maar als jullie specifieke vragen hebben over de console, de games, de controller, laat het gerust weten in de comments en we proberen doorheen de dag (en het weekend) wat feedback te geven