Bethesda: "Te laat voor Wii U om uitgevers te overtuigen"
Dat Bethesda niet van plan is om Wii U-games te ontwikkelen, dat wisten we al, maar misschien had het anders kunnen zijn. Tijdens een interview benadrukte Pete Hines, baas van marketing bij Bethesda, het belang van communicatie tussen uitgevers, ontwikkelaars en consolebouwer omtrent een console nog voor die effectief is verschenen. Hij uit daaromtrent scherpe kritiek tegenover Nintendo, dat het zou nagelaten hebben om feedback te vragen aan de industrie. Als dusdanig zou het nu te laat zijn om uitgevers nog te overtuigen.
"De tijd om uitgevers en ontwikkelaars te overtuigen om de Wii u te ondersteunen is al lang voorbij," vertelde Hines. "De console is uit. Je moet doen wat Sony en Microsoft al lange tijd met ons doen. Het is niet dat we elke keer de antwoorden kregen die we wilden, maar zij betrokken ons er al erg vroeg bij en praatten met mensen van Bethesda en Gearbox en zeiden 'Dit is wat we doen, dit is wat we plannen, dit is hoe wij denken dat het gaat werken', om zo te horen wat wij vonden, vanuit onze technische mensen, vanuit ons ervaringsstandpunt."
Volgens Hines is het dus belangrijk van tevoren al voldoende in dialoog te treden met uitgevers en ontwikkelaars, in plaats van op jezelf iets te beslissen en dan maar te verwachten dat anderen voor je product zullen ontwikkelen. "Je moet een ongelooflijke hoeveelheid tijd spenderen met dat te doen," vindt Hines. "Als je min of meer gaat beslissen 'Wel, we gaan een console maken en dit is hoe het gaat werken, en jij zou er games voor moeten maken', wel, dan is nee mijn antwoord. Ik ga mij focussen op de andere [consoles] die wat wij proberen te doen beter ondersteunen. Je moet meer tijd spenderen om te proberen die mensen te bereiken vooraleer je de console nog maar maakt, wanneer je hem nog aan het ontwerpen bent en nadenkt over hoe het gaat werken."