Het jargon van de gameswereld
Net als quasi elke andere sector heeft ook de gameswereld zijn eigen woordenschat en afkortingen. Omdat het voor een nieuweling soms nogal gissen is, geven we hier bij 4gamers graag een overzichtje van de meest gekende en gebruikte termen. Uiteraard is dit geen volledige lijst, maar als je nog woorden vindt waarvan je denkt dat ze het verdienen om hier te verschijnen, stuur gerust een privéberichtje naar de schrijver van deze special.
Van A tot E
- Arcade
Als je dan toch niet zo overtuigd bent van het nastreven van zoveel mogelijk realisme in computergames, dan moet je je wenden tot arcade. Het gaat hier niet om de hallen waar je vroeger twintig frank in moest steken om te kunnen spelen, maar wel om een spelervaring. Een arcade-racer zal een klein loopje nemen met de realiteit door tegen overdreven snelheid door de bocht te scheuren zonder dat je wagen overkop gaat. Bij tennis zou je plots drie meter hoog kunnen springen en met je voeten kunnen terugslaan. Realisme is niet het doel, maar wel opperste fun.
- Beta
Na alpha komt beta en dat is ook de volgende fase van spelontwikkeling. Het spel begint klaar te geraken en staat er eigenlijk al. Toch moeten er nog tal van fouten uit worden gehaald en dienen er nog zaken te worden gepolijst voor het in de rekken ligt of zelfs nog maar kan liggen.
Het gebeurt ook vaker en vaker dat ontwikkelaars een “beta” doen. Hierbij mogen gewone gamers al van het spel proeven en hun mening geven. Met deze informatie kan de maker testen of zijn spel bepaalde zaken al aankan en of er nog zaken zijn waar aan gesleuteld moet worden.
- CGI
Computer-Generated Images. In tegenstelling tot Full Motion Videos heb je bij CGI niet echt acteurs en sets nodig. Alles wordt immers met de computer getekend en weergegeven. Met de huidige standaard qua kunde en grafische pracht verkiezen veel ontwikkelaars om het op deze wijze te doen. Bovendien kan met CGI-beelden heel het spel in dezelfde sfeer blijven en naar allerlei fantastische werelden reizen – zonder beperkingen van de realiteit. Naast Pixar in de filmwereld zijn vooral “Final Fantasy”-games en titels van Blizzard gekend voor hun verbluffende CGI-filmpjes.
- Co-op
Co-operatief. Als je niet alleen wil spelen, kan een ander persoon vaak ook de controller opnemen en meedoen. In ‘multiplayer’ (met meerdere spelers) speel je vaak tegen elkaar. Bij co-op (co-operatief) is het echter de bedoeling om samen doorheen een bepaalde verhaallijn te spartelen. Zo bieden de meeste schietspellen deze optie aan, omdat de intensiteit van de situatie vaak de adrenaline van een co-op samenwerking enkel maar bevordert. Zo heeft “Resistance 2” een aparte co-op campagne, maar ook games als “Gears of War” en “LittleBigPlanet” laten co-op toe.
- DLC
Downloadable Content. Dat wat vroeger gratis werd uitgebracht voor het gemiddelde pc-spel, is sinds deze generatie consoles een enorm lucratieve zaak geworden voor de uitgevers. Gaande van een paar kledingstukken tot volledige stukken nieuw verhaal, met downloadbare inhoud proberen ontwikkelaars meer geld te genereren uit hun reeds verkochte games. Soms geven ze nog eens wat gratis weg en soms krijg je veel waar voor je geld (zoals bij “Grand Theft Auto 4”), maar soms is het ook puur winstbejag (zoals de verwijderde hoofdstukken bij “Assassin’s Creed 2”).
Van F tot J
-
FMV
Full Motion Video. Met echte acteurs werken was vroeger een behoorlijk eenvoudige (edoch prijzige) manier om je spel net iets meer te geven. De acteurs werden in de tussenscènes of zelfs tijdens het gehele spel ingezet. Tegenwoordig houdt quasi alleen Command&Conquer; deze traditie in ere in zijn tussenfilmpjes. Gezien de grafische pracht van de huidige pc- en console-toestellen en de kost die verbonden is aan volledig opgenomen beelden, verkiezen de meeste ontwikkelaars om het gewoon met de computer te maken. Vaak zorgt dit er ook voor dat er geen stijlbreuk is met de rest van het spel. Gekende games die hier gebruik van hebben gemaakt, zijn “Command&Conquer;” en “Jedi Knight”.
- FPS
First Person Shooter. In deze schietspellen – het populairste genre van het moment – kruip je in de huid van een personage, waarbij je alle actie beleeft vanuit het standpunt van het personage zelf. Vaak zie je daarbij alleen de handen en het wapen van dit personage. Doordat je “in” het personage zit, ervaar je de actie veel intenser. De bekende titels van het moment zijn “Call of Duty”, “Medal of Honor”, “Killzone” en “Halo”.
- Free roaming
Er zijn altijd beperkingen geweest bij het maken van games. Budgettaire beperkingen zijn vanzelfsprekend, maar ook tijd en hardware-beperkingen vormen obstakels. Daarom werd er vaak gekozen voor een spel in kleine gangen of in een afgezette wereld, waarbij de speler geleid werd naar het doel. Bij free roaming is dit niet meer zo. Je kan gaan en staan waar je wil, waardoor je ook zelf bepaalt hoe je iets doet en wanneer. De allerbekendste telgen van free roaming games zijn “Grand Theft Auto”-titels, waar een bruisende stad ademt en leeft, ongeacht (of zelfs ondanks) je eigen acties.
- GOTY
Game Of The Year. Deze benaming wordt meestal gegeven aan een speciale versie van een spel, een versie die ettelijke tijd later uitkomt. De reden waarom het een Game of the Year-editie is, is vaak omdat het in een andere verpakking zit, maar ook omdat alle bijkomende zaken die sindsdien zijn uitgekomen (zoals downloadable content, extra mappen, outfits voor je personages enzovoort) mee in het pakket zitten. Je krijgt die er dus eigenlijk ‘gratis’ bij op het schijfje. De meeste topgames hebben wel een GOTY-editie. Zo hebben onder meer Uncharted 2: Among Thieves, Fallout 3 en Batman: Arkham Asylum zo’n editie.
- HUD
Heads Up Display. Soms verplicht een spel je om door eindeloze menu’s te spartelen vooraleer je kan genieten van het spel zelf. Met een HUD beperk je dit probleem. Hiermee wordt immers veel belangrijke informatie aan de speler gegevens tijdens het spel zelf. Een kleine map in de bovenhoek, je wapen en je aantal kogels onderaan, je vier meest gebruikte spreuken in een balkje, en ga zo maar door, behoren tot de HUD. Zo kan je snel informatie vergaren zonder de spelervaring te moeten onderbreken. Tegenwoordig gaan sommige games echter de HUD terug weghalen om de intensiteit en de inleving nog te vergroten.
- JRPG
Japanese Role Playing Game. Eén van de onderverdelingen bij het RPG-genre is dat van de Japanse RPG. Oorspronkelijk betrof het hier RPG’s afkomstig uit Japan (logica), maar omwille van de unieke eigenschappen die in een JRPG zitten, gaat het nu om een genre op zich. Het gebruiken van absurde personages, het vullen van een aanvalsbalkje, kleurrijke effecten en herkenbare flamboyante bewegingen van de personages zijn allemaal zeer typisch voor een JRPG. Tegenwoordig is het zelfs niet onmogelijk dat een Westerse studio een JRPG maakt. Gekende voorbeelden van het genre zijn “Final Fantasy” en “Star Ocean”.
Van K tot P
- MMO
Mass Multiplayer Online. Deze term wordt het meest gebruikt in combinatie met RPG (Role Playing Game). Het gaat hier dan om een (rollen)spel waarbij je met enorm veel mensen online speelt. Hoewel je in vele games met zestien kan racen of met 64 spelers kan schieten, zijn dit kleine getallen voor een MMO. Daar spreekt men immers over duizenden spelers tegelijk. Iedereen is met zijn eigen opdrachten bezig, al dan niet in groep, terwijl de ander mensen rondom ook bezig zijn. Het is dus eigenlijk (zeker bij een MMORPG) een virtuele wereld waarin duizenden mensen tegelijkertijd leven en evolueren. Bekendste en meest populaire MMO van het moment is ongetwijfeld “World of Warcraft”.
- Mod
Modificatie of Moderator. Er zijn dus twee betekenissen die wel enigszins verband hebben met gamers. Een moderator zorgt voor de vrede op een forum of in een game (veelal MMO) door de richtlijnen te laten naleven.
Een modificatie is echter iets dat meer met games op zich te maken heeft. Vooral in de pc-wereld vind je veel modders – mensen die mods maken. Dit zijn aanpassingen van bestaande games waardoor je in de meest extreme gevallen zelfs met nieuwe spellen of spelvormen te maken krijgt. Graphics kunnen worden aangepast, of zelfs de spelregels en de verhaallijn. Een paar bekende mods zijn “Defense of the Ancients” (Warcraft 3), “Counter-strike” (Half-Life) en “Day of Defeat” (Half-Life).
- PlayStation + / PlayStation Plus.
Online toegang is altijd gratis geweest op de PlayStation 3. Toch heeft Sony ook een vrijwillig betalend systeem, genaamd PlayStation +. Hiermee verleng je sowieso je garantie en krijg je tal van voordelen en kortingen. Zo stelt Sony dat je – ondanks de abonnementskost – elk jaar maar liefst tweehonderd euro aan extra’s cadeau krijgt. Op geregelde tijdstippen worden immers gratis games weggegeven, net zoals toegang tot beta’s, vroegere demo’s, wallpapers en meer. Voor deze service moet je echter wel jaarlijks zo’n vijftig euro betalen.
- PSN
PlayStation Network. Deze benaming staat voor alle diensten die Sony online biedt aan de eigenaars van een PlayStation 3, PlayStation Portable of eender welk toestel waarvoor men ook via de pc naar het PlayStation Network kan surfen. Hier kan men onder meer films downloaden, muziekclips bekijken, PlayStation Minis (piepkleine spelletjes) downloaden en nog tal van andere zaken – waaronder spelklassiekers, uitbreidingen, outfits enzovoorts.
- PvE
Player Versus Environment. Speler tegen de omgeving. Ook in een MMO kom je PvE tegen. Hierin strijd je niet tegen andere spelers, maar tegen je omgeving. Dit houdt in dat alle planten, dieren en computergestuurde personagesdeel uitmaken van de omgeving. Als je dan opdrachten uitvoert waarbij je deze omgeving moet aanvallen en / of doden, dan strijd je dus tegen die “Environment”. Vaak is dit toch een stuk eenvoudiger dan tegen echte spelers, omdat computergestuurde tegenstanders toch dat tikkeltje voorspelbaarder zijn.
- PvP
Player Versus Player. Speler tegen speler. Vooral in een MMORPG komt deze situatie voor. Daar moet je namelijk doorheen de wereld lopen om allerlei opdrachten op te lossen. Je komt echter ook andere mensen tegen en die hebben het niet altijd goed met je voor. Als zij je aanvallen (of jij hen), hebben we het over PvP, vermits je dus tegen een andere speler speelt. In de meeste MMO’s is deze situatie echter beperkt tot bepaalde werelden of zelfs slechts bepaalde gebieden in de wereld. Als je dus geen gevechten wil met andere spelers, blijf je gewoon uit deze PvP-gebieden.
Van R tot T
- RPG
Role Playing Game, rollenspel. Op zich vallen deze games nog te vergelijken met het principe van Dungeons&Dragons;. Hierin beeld je dat je een bepaald personage bent en gedraag je ook zoals dat personage zich zou gedragen. In RPG’s ben je ook een bepaald personage en moet je doorheen het verhaal worstelen, terwijl je geregeld ervaring zal vergaren (veelal in de vorm van XP – eXPerience). Hierdoor stijg je in niveau en krijg je nieuwe gaven ter beschikking. Vaak ben je met een RPG toch ettelijke tientallen uren zoet voor je het uitspeelt. Ondertussen zijn er ook ettelijke onderverdelingen in het genre, die we elders in deze special aan bod laten komen.
- RROD
Red Ring of Death. Dit fenomeen plaagde enorm veel Xbox 360-consoles. Door oververhitting toonde de console een rode ring. Geschat wordt dat maar dertig percent van de eerste versies van de Xbox 360 hiermee te kampen kreeg. Microsoft loste het probleem deels op door een verlengde garantieperiode om de klanten tegemoet te komen. Ondertussen zijn er al een tal van verbeteringen aangebracht waarmee het probleem quasi opgelost is. Sowieso zal het probleem niet meer met een rood lichtje worden aangeduid, want men heeft de rode lichtjes uit de nieuwe Xbox 360 Slim gehaald.
- RTS
Real Time Strategy. In dit genre moet de speler snelle beslissingen maken om zijn tegenstander te verschalken. Bouw soldaten en gebouwen om het pleit in je voordeel te beslechten. Lang nadenken is vaak nadelig voor het verdere verloop van het spel, want de tegenstander (of het nu de computer is of een andere speler) moet niet wachten op jouw zetten én hij zal dat ook niet doen. Bekende games in dit genre zijn “Command&Conquer;” en “Starcraft 2: Wings of Liberty”.
- SIM
Simulation. Een Sim-game is nog iets anders dan het populaire The Sims, al ligt het woord wel aan de basis van het spel. Er wordt immers iets gesimuleerd. Een sim-spel bootst dus iets na – het ene al wat realistischer dan het andere. In een sim-racespel zal je met de kleinste details rekening moeten houden: de remmen, de ophanging, enzovoorts. Vaak kan je deze zaken aanpassen en merk je ook een realistische houding in het rijgedrag. Dit staat in contrast met het tegenovergestelde van sim, met name “arcade”. Een voorbeeld van een sim-racer is bijvoorbeeld “Gran Turismo”, terwijl een voorbeeld van een sim-shooter “Operation Flashpoint” is.
- SKU
Stock Keeping Unit. Eigenlijk is het gewoon een moeilijk woord voor ‘versie’ en komt het vanuit het databeheer-wereldje. Op deze manier kan men makkelijk alle mogelijke versies en hun stock in de gaten houden. Zo hebben we tegenwoordig spelletjes die niet alleen uitkomen voor één specifiek platform, maar verschijnen er een heleboel varianten. Als het spel bijvoorbeeld op PlayStation 3, Xbox 360 en pc uitkomt, heb je al meteen 3 SKU’s. Zijn er ook nog twee talen per platform, dan zit je al aan zes. Ook Special Editions, Collector’s Editions en alle mogelijke GOTY-edities zijn telkens een aparte SKU.
- TBS
Turn-Based Strategy. Niet elk spel dwingt je om snelle beslissingen te nemen of om puur op je instinctief knoppengeram af te gaan. In Turn-based strategy krijg je de tijd om over je volgende zet na te denken. Pas nadat jij je acties hebt bepaald, is het de beurt aan de tegenstand. Zo is meer een partijtje schaken – al dan niet met nadelige startvoorwaarden om het je moeilijker te maken. “Civilization” is de meest gekende TBS, maar ook andere genres maken er gebruik van. Zo is “Disgaea” een JRPG met een TBS-vechtsysteem.
- Timed exclusive
Tijdelijk exclusief. Vroeger zag je in principe heel vaak spelletjes die enkel te verkrijgen waren op één platform. Dit was omwille van een akkoordje tussen de makers en de platform-eigenaar, maar even vaak (of zelfs vaker) had het te maken met het feit dat dat platform zo dominant was (zoals de PlayStation 2) dat het logisch was om de aandacht op dat platform te vestigen. In deze generatie strijden de Xbox 360 en de PlayStation 3 om marktaandeel, waardoor het al veel moeilijker is om bedrijven te overtuigen exclusief voor jouw console te kiezen. Daarom opteren sommigen (al dan niet in ruil voor een som geld) om tijdelijk exclusief te zijn. Daarbij is het spel gedurende ettelijke maanden niet te verkrijgen op een andere console. Voorbeelden zijn “BioShock”, “Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City” en “Braid”.
- TPS
Third Person Shooter. Naast het immens populaire First person shooter-genre is nu ook al geruime tijd het third person shooter-genre aan een opmars bezig. Hierbij speel je nog steeds het hoofdpersonage, maar niet vanuit zijn gezichtsveld. In een TPS kijk je namelijk mee over de schouder van je personage en is je beleving toch net iets anders. Bekende voorbeelden van een TPS zijn “Gears of War” en “Uncharted 2: Among Thieves”. Mede door het andere gezichtspunt is het schuilen achter beschutting (“in cover zitten”) een wezenlijk onderdeel geworden van een third person-gericht spel.
Van U tot Z
- UGC
User Generated Content. Vroeger konden pc-gamers vrij aan de slag met een spel om zo zelf nieuwe inhoud te genereren. Deze nieuwe maps, missies, kledij en dergelijke blies dan nieuw leven in het spel. Heden ten dage is User Generated Content een hoeksteen van ettelijke games. Talloze voorwerpen, personages en levels verschenen reeds voor “ModNation Racers” en “LittleBigPlanet”, twee games waarin de speler aangemoedigd wordt om nieuw materiaal te maken.
- WRPG
Western Role Playing Game. In tegenstelling tot de Japanse RPG teert de Westerse RPG niet op aanvalbalkjes en absurde personages. De inspiratie ligt hier eerder in realistische personages, zwaarden, schilden, de middeleeuwen, de wereld van Tolkien en ‘Dungeons & Dragons’. Het verschil in aanpak en uitstraling is vaak opvallend zichtbaar. “Fable” en “Dragon Age” zijn gekende voorbeelden van Westerse RPG’s.
- XBLA
Xbox Live Arcade. Het digitale tijdperk is aangebroken en dus lanceren alle consolebouwers hun eigen online winkels waar je spelletjes kan kopen. Bij Microsoft is de grote winkel gekend als de ‘Marketplace’. Xbox Live Arcade vormt hier eigenlij keen onderdeel van en biedt de traditionele kleinere spelletjes aan die je veelal niet in de winkel vindt. Ook uitbreidingen en extra kostuums voor je personages zijn onder meer te vinden op Xbox Live Arcade. Op de Marketplace betaal je met Microsoft Points, wat bij XBLA-spelletjes vaak neerkomt op een maximum van 1600 Microsoft Points. Gekende games op XBLA zijn “Castle Crashers” en “Braid”.
- YLOD
Yellow Light of Death. Eén van de meest gekende problemen van een PlayStation 3 is deze Yellow Light of Death. Dit toont zich doordat de console plots een geel lichtje toont – daar waar in wezen enkel rood, blauw en groen voorkomen. Het probleem kan onder meer veroorzaakt worden door oververhitting of slechte ventilatie. Ondanks het gekende probleem zit Sony blijkbaar nog binnen de aanvaardbare norm van kapotte/gefaalde consoles.
Heb je zelf nog termen waarvan je denkt dat die in deze lijst thuishoren? Aarzel niet en stuur een pm naar de schrijver en wie weet staat je uitleg binnen de kortste keren ook in dit lijstje en help je onwetende gamers misschien uit de nood.